Musik på Slott och herresäten – Mariedals slott

Strålande sol. Mariedals slotts fasad i rosa och vitt praktfull i slutet av en välkrattad grusgård. Slottet är uppfört 1666 på beställning av Magnus Gabriel De La Gardie. Där var det premiär för 2019 års version av Musik på Slott och Herresäten.

Upp för några smala trappor och genom ett bibliotek där banne mig varenda volym hade läderrygg med guldsnitt. Salen där dagens konsert ska ske är ett barockrum. Väggar och tak är dekorerade med de med vita gipsdekorationer en masse, som om en bagare fått spel med spritsen. På väggarna porträtt av personer som se allvarliga och viktiga ut.

Ulla Riklander

Kvällens artister mezzosopranen Ulla Ricklander ackompanjerad av pianisten Cathrine Penderup. De har nyligen kommit ut med ett album betitlat Nordic Songs
Lyssna gärna på Spotify

Det är med en samling romantiska sånger med nordiska kompositörer och textförfattare. Det är en svår genre som känns väldigt anakronistisk i vår tid. I alla fall på skiva. Det fina med en konsert som denna är att musik av den här typen fungerar mycket bättre live. Sångerskan ger en introduktion med bakgrund. Och även om det kan vara tekniskt bättre spå skivan ger närheten till artisten mervärden och den närvaro och intimitet som den mår så bra av.

Ulla Riklander och Cathrine Penderup

Konserten var uppdelad i två delar. Litet av tanken med Musik på slott är att vi ska mingla och dricka nåt bubblande i pausen och få känna oss litet som slottsfolk, åtminstone som vi tror de är.

Konsertens första avdelning ägnades åt sånger från nya skivan. Man inledde, och slog an tonen, med tre sånger av Gösta Nystroem (1890 – 1966). Han levde under modernismens tidevarv, med tog mera intryck av fransk sekelskiftesmusik. Hans kännemärke är den ton av nordiskt svårmod som präglar hans musik. Sångerna har en återhållen dramatik, som havets långa vågor.

Vi fick också ett mer lättsamt tungsinne med musik av Edvard Grieg (1843 – 1907). Det finns ett vemod i sångerna. Och drag av norsk folkmusik. Här sjöngs sånger med texter av H C Andersen.

Och så till slut före paus fick vi höra nordiska romansens stora hit, Säv säv susa av Jean Sibelius (1865 – 1957). Den är sinnebilden av den speciella nordiska naturromantiken och den melankoli som vi nordbor har i glädjen över det vi tycker om. Vi tycker ju att det är vackrast när det skymmer.

Allsång på slottet med Ulla Riklander, slottsvärdinnan bakom texten

Efter paus blev det en blandning av opera, musikal och operett. Vi fick höra kända nummer ur Barberaren i Sevilla och Carmen. Och några musikalfavoriter ur bl a My Fair Lady. Det blev också allsång på slottet. Vi fick sjunga Viljavisan ur Franz Lehars Glada änkan. Alla kan inte texten så slottsvärdinnan höll upp en wellpappskiva med orden.

Ulla Ricklander sjöng med mörk och litet tungfotad mezzo som fungerade bäst i de nordiska romanserna. Och det märktes att hon trivdes bra med allsången. Det är ett ovanligare inslag på klassiska konserter och fungerade bra här. Cathrine Penderup var en fin och följsam ackompanjatör.

BO BORG

På väg hem från konserten

Mariedals slott den 7 juli 2019
Musik på Slott och herresäten
Ulla Riklander, mezzosopran
Cathrine Penderup, piano
Publik: Mycket folk i salen


boborg.se@gmail.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s