Opera Läckö slott – Figaros bröllop

En operakväll på Läckö slott är en upplevelse med extra allt. Att bara sitta på borggården med svalorna svischande i öppningen mot himlen känns speciellt. Även när det som på premiären av Figaros Bröllop den 14 juli spöskvalade, blixtrade och dundrade var det häftigt att sitta i fukt och dropp fylld av förväntningar. Flera av oss blev sura. Droppet vi såg men inga sura miner.

De massiva odekorerade väggarna på Läckös borggård är magasin av historia. Och slottet ingår naturligt som en del av varje förställnings miljö. När det inte fungerar tidsmässigt så drar föreställningen uppmärksamheten bort från anakronismen och vänder den historiska diskrepansen många gånger till sin fördel.

Frida Engström som Susanna och Nils Gustén som Figaro Foto: Daniel Strandroth

I år spelar man Mozarts kioskvältaropera Figaros bröllop. Den är skriven 1786. Det är en komisk opera som på sin tid hade en politisk udd mot adelns absurt orättvisa privilegier. I centrum står godsägarens påstådda rätt att deflorera bruden före brudgummen på bröllopsnatten. Att visa på och protestera mot den sedens fullkomliga absurditet sågs som högmålsbrott då. Nu är det mest en historisk kuriositet som fungerar för en operaplott. Men om den sed det handlar om är död och begraven i historiens sophög lever sången, musiken och farsen i högönsklig välmåga. Figaros Bröllop är underhållning som stått sig och står sig, kanske för att den i farsens form ändå har ett ärende som skapar dramatik med en udd riktad mot klassförtryck och orättvisor.

Handlingen är komplicerad. Det är mycket spring, missförstånd och förvecklingar. Ska man beskriva den kort är det väl att kärleken övervinner allt, även om det ser tjurigt ut ibland. Det är ett nystan av lösa trådar som ändå flätas samman efter många om och men.

Störtregnet och åskan fördröjde premiären en halvtimme. Och visst var det litet speciella förhållanden i dripdroppet första halvtimmen. Svårt att höra bra emellanåt.

Handlingen börjar så vackert och idylliskt. De förälskade Figaro och Susanna planerar för sitt efterlängtade giftermål. Men Susanna antyder att deras arbetsgivare greven slår sina lystna lovar kring henne och trots att han lovat avstå är han målmedvetet och metodiskt ute efter att vara den som tar Susannas oskuld före hennes blivande brudgum. Makten visar sin fula nuna och Figaro blir förstås både förbannad (det blir vi i publiken också) och rädd. Och så följer händelserna och sångerna i en rasande fart.

Fredrik af Klint, Maria Streijffert och Lars Arvidson som Basilio, Marcellina och Bartolo

Men när man får höra ouvertyren i en så tät och musikalisk version som här glöms allt annat. Den här operainledningen är en klassiker. Här finns massor med musikaliska uppslagsändar som skapar förväntan och lust till fortsättningen. Rätt stämning slås an direkt av dirigenten Simon Phipps och hans pålitligt genommusikaliska orkester.

Det musikaliska är överdådigt. Så mycket lekfull, allvarlig, djupsinnig, uppfinningsrik, melodisk och bara rent njutningsfull musik kan bara finnas i en Mozartopera. Hitlåtarna, om man får kalla operaariorna så  står som spön i backen.

Man glömmer den i våra dagar med förlov sagt litet töntiga historien och förlorar sig i den fantastiska musiken.

Sami Yousri som Antonio och Hannes Öberg som Greven

Figaros bröllop är alltså en humoristisk opera med farsinslag. Det kräver en regissör med känsla för effekter och timing och det har Anne Barslev. Borggården på Läckö slott har mycket speciella förutsättningar. Man spelar i naturljus. Det innebär att man inte kan flytta vår uppmärksamhet genom att manipulera ljuset. Det kräver tydliga tag i regin. Och scenen är enkel. Två trappor med en scen emellan är vad man har att utgå ifrån. De där stora begränsningarna är inget jag tänker på under föreställningen. Först efteråt inser jag vilken skicklighet som krävts för att här både skapa sovrumsmiljö och park framför våra ögon.

Spelet rusar på. Spring hit och rusa dit. Stora gester, det är ju både fars och opera. Operan är sitt eget universum. Hur var det Karl Gerhard sa? Opera är när man sticker en kniv i nån så kommer inte blod utan en sång. Och den förutsättningen har vi köpt när vi kom. Kopplingen (i och för sig litet sökt men dock) till hur maktmännen beter sig mot kvinnor idag, hur de utnyttjar sin överhet som visats i bl a metoo betonar eller lyfter man inte upp här. Inte ens antydningsvis. Men det dyker upp i våra tankar ändå. Det som får föra operan till vår tid är attiraljer som motorsåg och lustgastub. Och att (nästan alla) sprang omkring i fula gymnastikskor som var hotta på nittiotalet.

I centrum av Figaros bröllop står Frida Engström, som Susanna och Nils Gustén som Figaro.  Ett rart par, hon smart och han smådum, men tillsammans vinner dom. Han sjunger mjukt och fint, men litet väl odistinkt i min smak. Hon är en skicklig sångerska. Jag skulle önskat litet mer temperament i sång och rolltolkning. Men det är en smaksak förstås.

Föreställningens absoluta highlight var när Grevinnan, suveränt spelad och sjungen av sopranen Matilda Sterby, sjöng sin aria till kärlekens lov i andra akten. Det var stort artisteri. I ett fanns bara bitterljuv kärlek och försmådd längtan. Då fanns bara här och nu och vi ville inte missa en ton av den så innerligt vackra sången. Genomgående sjöng och agerade Matilda Sterby så att vi följde med i hennes känslor av glädje att bli uppvaktad och sorg över att vara ratad. Sång och skådespeleri i toppklass.

Hannes Öberg spelar greven som är helt besatt av sin kåthet vis a vi Susanna som han vill lägra till varje pris. För honom är pengar och hänsynslös makt medlet. Hannes Öbergs baryton är klar, kraftfull, vibrerande av olika känslor. Han gav det onda ett ansikte även när han spelade huvudroll som vampyr här på Läckö häromåret. Här är hans roll mera sammansatt. Och han glänser i båda.

Det fanns ett par tokroliga dansummer som livade upp. Dels när man kom loss i ett slags undervattenstwist i en masscen. Vi som är gamla nog att minnas Lasse Lönndahls Twist till menuett lät fick nu äntligen bilden av hur han menade. I en annan scen gjorde pjäsens Barbarina kul spelad av Hilkka Ylinärä en annan effektfull dans.

Annie Fredriksson som Cherubin och Matilda Sterby som Grevinna Foto: Daniel Strandroth

Mezzosopranen Annie Fredriksson spelar byxrollen Cherubin. Hon gör det roligt och rörligt. Hennes sång var laddad av den sprittande ungdomlighet och oförvägenhet som gör hennes rolltolkning kongenial. Och hon flyter elegant mellan könsrollerna och rummen i jakt på älskog.

Den övriga ensemblen var fylld av roliga typer som gjordes på kul sätt. Jag nämner ingen för då får jag nämna alla. Överdrifter och karikatyrer funkar bra i en fars. Och sjöng med både glimten i ögat och humor i rösten gjorde de galant.

Det är fint i Figaros bröllop hur de olika sångarna får sjunga med och mot varandra. När alla rösterna får klinga i slutnumret fylls Läckös borggård av ren musikalisk lust och glädje.

Det här är en riktigt rolig feelgooduppsättning av Figaros bröllop. Alla föreställningar var helt slutsålda långt innan premiären.

BO BORG


Läckö Slott med Göta kanalbåt i förgrunden – Foto: Simon Irvine

Opera Läckö slott
Figaros bröllop
Musik av: Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto: Lorenzo da Ponte efter 
Pierre Augustin Caron de Beaumarchais
Svensk text: Britt G. Hallqvist
Dirigent: Simon Phipps
Regi: Anne Barslev
Kostym och scendesign: Anna Ardelius
Mask: Therésia Frisk
Ljus: Ronald Salas
Figaro: Nils Gustén
Susanna: Frida Engström
Greve Almaviva: Hannes Öberg
Grevinnan Almaviva: Matilda Sterby
Cherubin: Annie Fredriksson
Marcellina: Maria Streijffert
Bartolo: Lars Arvidson
Basilio/Don Curzio: Fredrik af Klint
Barbarina:  Hilkka Ylinärä
Antonio: Sami Yousri
Ensemble: Helena Gedda, Agnes Duvander, Malin Kjellgren,
Mattias Gunnari/JakobWall, Martin Lissel
Läckö Kammarorkester, konsertmästare Per Drougge
Foto: Daniel Strandroth
Publik på premiären: Fullsatt sedan länge
Föreställningen hade premiär söndag 14 juli 2019
Sedan ti-on, fr-lö t.o.m lördag 3 augusti 2019


boborg.se@gmail.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s