Valle Baroque 2019

Vallebygden är ett särpräglat landskap vid foten av Billingen. Där finns ett rikt kulturlandskap som får sin karaktär av den kalkrika jorden. Området är också rikt på fornlämningar. Varnhems klosterkyrka fick en renovering på 1600-talet som ger stark barockkaraktär. Så det känns helt följdriktigt att den barockmusikfestival som i år hålls för åttonde gången fått namnet Valle Baroque och att en av de viktigaste spelplatserna är just Varnhems klosterkyrka. Under de fem dagar festivalen pågår har man också konserter i Falköping och Skara.

Årets tema är Drottning Kristina. Hon hade ett brinnande intresse för konst och musik och sökte sig till den bästa musiken under hennes aktiva tid.

Invigningskonserten för Valle Baroque 2019 gick av stapeln i en fullsatt Varnhems klosterkyrka. Den bjöd på musik med eminenta Göteborg Baroque. De spelade och sjöng ett verk av Giacomo Carissimi (1605–1674). Han var en av de kompositörer vars verk Kristina fick spelad för sig i sitt palats i Rom. Och det verk som framfördes denna kväll sägs vara Kristinas favoritverk. Det heter Vanitas Vanitatum. Det bygger på den bibliska boken Predikarens förkunnande av allts tomhet och förgänglighet. Vanitasmotiv är vanliga i bildkonsten, ofta är det stilleben, med en dödskalle, en vissnad blomma, ett nerbrunnet slocknande ljus eller liknande. Vi ska påminnas om livets flyktighet och obeständighet. Temat i Carissimistycket är ”Arma Människor”. Det var en sordinerad musik full av smärtans och svårmodets nyanser i den musikaliska dräkt som är barockens. Den är en melodisk och medryckande musik. Det finns en strävan att hitta melodier som följer och lyfter fram texten och fungerar i det kyrkliga sammanhang den ofta förekom i.

Så följde instrumentalmusik av Arcangelo Corelli (1653–1713) och Bernardo Pasquini (1637–1710). Corelli blev blott tjugotvåårig försteviolinist och kammarmusiker hos drottning Kristina i Rom. Han strävade efter att göra konstmusik av ädlaste märke och menade att ”excellens ligger i detaljerna”.

 Det här partiet av konserten innehöll engagerande musik med många fina instrumentalistinsatser. Man avslutade med ännu ett stycke av Carissimi. Det var den bedövande sorgliga historien om den unga Jefta som blev dödad av sin far som satte karriären framför hennes liv. Här fick vi höra ett fint och djupt drabbande växelspel mellan kör och solister.

Göteborg Baroque är en tight och samspelt ensemble som spelar och sjunger med det medryckande och entusiasmerande driv som drar oss in i verkens många starka känslor av både sorg, förtröstan och överväldigande glädje.

I orkesterns sättning för kvällen ingick det världsunika instrument man införskaffat. Det kallas Claviorganum. Det är ett kombinationsinstrument av en cembalo och en orgel. Det står i orkestern och skickar sina toner mot publiken. Det har många musikaliska fördelar när det gäller bl a dynamik och klangrikedom. Ett liknande instrument har inte byggts sedan slutet av 1700-talet. Det har tagits fram under ledning av Magnus Kjellson som också spelade det under kvällen.


Festivalen fortsatte på torsdagen i S:t Olovs Kyrka i Falköping

Där spelade Höör Barock tillsammans med blockflöjtvirtuosen Dan Laurin. Även här kretsade musiken kring kompositörer som på ett eller annat sätt hade anknytning till Drottning Kristina.

Dohyo Sol spelade musik direkt tillägnad Kristina av Angelo Michele Bartolotti (1615–1682). Det var musik och gitarrspel i den högre skolan med en gitarrist som fick det svåra att låta alldeles enkelt och självklart.

Spännande var också William Youngs (?-1682) fina svit för två basgambor. Annorlunda klanger som fascinerar. Och fint framfört. Så fick vi höra fint flödande verk av virtuosen Corelli. ”alla verk av Corelli har finsmakarens kännetecken”, står det i handboken. Och Höör Barocks framföranden gav syn för sägen.

Det var förstås roligt att få höra en virtuos som Dan Laurin. Vad allt vackert kan han inte trolla fram ur en blockflöjt. Och roligt att höra hur Emilie Roos höll jämna steg med hans flödande tonkaskader.

Tänk att inom loppet av några dagar få höra så fantastiska ensembler som Göteborg Baroque och Höör Barock! Vi fick många exempel på de musikaliska resurserna som finns i de bästa svenska barockensemblerna.

Konserterna avslutades med lååånga applåder och stående bifall och extranummer.

BO BORG



Varnhem, Skara och Falköping 14–18 augusti 2019
Valle Baroque
Recensenten hörde konserterna den 14 och 15 augusti

Medverkande i Varnhems Klosterkyrka:
Anna Jobrant, sopran, Ann Kjellson, sopran, Amanda Flodin, alt, Anna Einarsson, alt, Leif Aruhn-Solén, tenor, Carl Johan Liljeroth, tenor, Karl Peter Eriksson, bas, Arvid Eriksson, bas
Fredrik From, violin, Marie-Louise Marming, violin, Nora Roll, viola da gamba, Anders Ericson, teorb, Mattias Frostensson, violone, kontrabas.
Musikerna leddes av Magnus Kjellson som också spelade claviorganum.

Medverkande i S:t Olovs kyrka i Falköping:
Dan Laurin, Emelie Roos Blockflöjter, Domen Marincic, cello, viola da Gamba, Anna Paradiso kistorgel, Dohyo Sol, luta

Publik: Båda konserterna fullsatta

Foto: Bo Borg

Valle Baroque hade ytterligare fina musikarrangemang på fredag, lördag och söndag

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s