
Vem hade hört en solofagottkonsert?!? Inte jag i alla fall. Men så i lördags eftermiddag blev jag av med min musikaliska oskuld. Lidköpings Konsertförening hade bokat en konsert med Duo Nakamura/Stevensson. Fagott och piano. Det blev en kväll att minnas.
Fagott tillhör träblåsinstrumenten och sitter därbak i symfoniorkestrarna och det är sällan ljuset riktas på den. Fagottens ton påminner mycket om människorösten. t de lägre registren är tonen djup och dov. Som jag hör det har den en rund och varm ton. Och, visade det sig, ett skönsjungande soloinstrument. Det fanns avsnitt i den här konserten då jag tänkte på mitt favoritinstrument cellon. Samma kroppslighet och en liknande närhet i tonen. Känslosamt i rätt musik, men inget sentimentalt. Det finns ingen stor repertoar för solofagott., så många av de verk som spelades den här kvällen var transkriptioner och anpassning av musik skriven för andra instrument. Inte sällan just cello, men även till exempel flöjt.

Som en kuriositet i sammanhanget berättade Sebastian Stevensson att Mozart lär ha tänkt att Trollflöjten egentligen skulle ha hetat Trollfagotten. Men så blev de inte av olika skäl. Men allteftersom den här musikkvällen gick och fick oss att lära känna fagottens många kvaliteter blev den tanken alltmer lockande och kittlande. Man kan göra mycket kul på en fagott och det gillade nog Mozart.

Trots att man hade Bach som ett sammanhållande tema spelade man just inget av den store mästaren själv, några arrangemang och hans son C P E Bach.
Men hans ande låg över konserten. Riktigt hur är svårt att säga i varje enskilt fall. Men ingen kompositör kommer förbi Bach.

Det var två fina instrumentalister vi fick höra i ett väl sammansatt program. Fagotten fick visa upp sig med alla sina sidor och nyanser, ja hela sitt temperament. Till det krävs en instrumentalist av rang och det hade vi Sebastian Stevensson. Han har en gedigen utbildning i både Sverige och Danmark. Och han har spelat som solofagottist i flera prestigefulla orkestrar internationellt. 2016 utsågs han som vinnare av det prestigefulla Solistpriset. Och virtuos är väl det ord som bäst beskriver hans kvaliteter som fagottist. Han spelade ibland långa melodislingor som måste kräva imponerande fysik och teknik. Men det var förstås musikaliteten som var det som tog andan ur oss.
Och den känsla och inlevelse de båda musikerna lade in i de olika musikstyckena som spände över en tid från tidigt sjuttonhundratal fram till början av förra århundradet. Många av de verk som spelades hörde nog många med mig i publiken för första gången. Men det var musik och musikalitet av den kvaliteten att man tog det till sig direkt ändå. Till det bidrog den intimitet som den lilla lokalen skapar. Sebastian Stevensson introducerade också verken på ett intresseväckande sätt.

Hans medmusiker var pianisten Asuka Nakamura. Hon började spela i barnaåren och debuterade vid 9(sic!) års ålder med Mozarts välkända Pianokonsert nr 23. Hon har bland annat varit elev till Staffan Scheja på Musikhögskolan i Stockholm. Hon har framträtt i stora sammanhang på olika platser i världen.
Den här duon består verkligen av två mycket skickliga musiker. Nakamura fick de mest komplicerade passager att låta självklara. Hon spelade med stor kraft och dynamik emellanåt på ett sätt som förtätade och förhöjde dramatiken i musiken. De båda musikernas samspel var imponerande och flöt på sömlöst.
Ett par musikaliska höjdpunkter för mig var ett stycke av Fanny Mendelssohn Hensels. Det är fint att man lyfter fram musik av en sådan extraordinär begåvning som av sin tids könsroller kom att hamn i skuggan av sina manliga kollegor. Men hennes tid har kommit. Det avslutande stycket av G Schreck (både verket och kompositören var okända för mig) visade eftertryckligt vilket fint soloinstrument fagotten är.

Konserten möttes av starkt bifall och musikerna klappades förstås in för extranummer.
Fint att vi gång på gång får höra så fina konserter i Lidköping. Kyladersalen är en långtifrån en idealisk spelplats. Pianot fick ibland de bakomvarande fönstren att skrälla med på ett sätt som varken kompositörer eller musiker avsett. Man påminns igen och igen om att vet det verkligen är hög tid att Lidköping löser konsertlokalfrågan på ett sätt som gör publiken och de gästande toppakterna rättvisa.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Kylandersalen i Musikskolan, Lidköping, lördag 5 oktober 2019.
Färgat av fagott – Johan Sebastian Bach inspirerar
Duo Nakamura/Stevensson
Asuka Nakamura, piano, Sebastian Stevensson, fagott
Musik av JS Bach (1685 – 1750) arrangerad av Kodály (1882 – 1967),
Felix Mendelssohn (1809-1847), C.P.E Bach81714-1788),
Camille Saint-Saȅns (1835 -1921), C Debussy (1862-1916),
Fanny Mendelssohn Hensel (1805-1847), G Schreck (1849-1918)
Publik: Fullsatt
Arrangör: Lidköpings Konsertförening

Hej Bo!
Nu har jag lyckats att bli följare av din hemsida. Fin recension du skrivit på den. Får vi och kan vi länka den till vår hemsida?
Hälsningar Gunnar Skickat från min iPhone
GillaGilla
hej Gunnar. Tack för vänliga ord. Du får gärna länka recensionen till er hemsida. Vi på http://www.boborg.se ser gärna att den sprids till många.
Hälsningar Bo Borg
GillaGilla