
Från guldålder till Hammershøi. Dansk konst från Ordrupgaard och Göteborgs konstmuseum
Nu på lördag den 12 oktober öppnar Göteborgs Konstmuseum en stor utställning med hundra år av dansk konst. Den fyller alla tre utställningsetagen i museet. Utställningen är ett samarbete med konstmuseet Ordrupgaard i Köpenhamn.

Den stora målningen i bakgrunden. Vilhelm Kyhn (1819-1903) Vinterlandskap, 1850
En viktig anmärkning här; det är inte Nationalmuseums utställning Dansk guldålder som har kommit till Göteborg. Detta är en helt egen utställning som sträcker över en längre tidsperiod med sin början i 1800-talets första hälft, det som kallas dansk guldålder, fram till början av 1900-talet med verk av bland annat Lauritz Andersen Ring (1854–1933) och Vilhelm Hammershøi (1864–1916).

Christian Albrecht Jensen (1792-1870) Sekondlöjtant Cosmus Bornemann, 1828
Christoffer Willhelm Eckersberg (1783-1853) Damporträtt, ca 1820
Christoffer Willhelm Eckersberg (1783-1853) Mansporträtt

– Det är särskilt roligt att kunna visa Hammershøi och hur hans konst knyter tillbaka till den danska guldåldern. Här finns något för människor idag att ta till sig. Vi blir översköljda av intryck, men i Hammershøis måleri står tiden still. Det finns ett lugn och en harmoni i hans interiörer, säger Per Dahlström, intendent för samlingen på Göteborgs konstmuseum. Han är dessutom en målare som fascinerar många av dagens konstnärer. Hans målningar bildar en brygga från det tidiga 1800-talet till idag.
Trots krig och ekonomisk kris blomstrade den danska konsten under den så kallade guldåldern i början av 1800-talet. De skapade en konst med fokus på det vardagliga. Ofta baserades målningarna på förstudier som noggranna teckningar, inför motivet. Det färdiga verkets tillblivelse var däremot alltid i ateljén.
I slutet av 1800-talet kom det in nya influenser i den danska konsten från Paris och impressionismen, som med synliga penseldrag ville fånga flyktiga intryck av ljus och färg. Theodor Philipsen (1840–1920) använde stilen för att måla betande kor. Även hos Fynmålarna syns inflytandet från impressionismen i ett ljusfyllt måleri med lantliga motiv. I gruppen ingick Peter Hansen (1868–1928), Johannes Larsen (1867–1961) och Fritz Syberg (1862–1939).

Vilhelm Hammershøi (1864-1916) Solsken i salen III, ca 1903
Även om den franska impressionismen hade nått Danmark så hade guldåldern ett fortsatt starkt inflytande, även på de moderna konstnärerna, inte minst Ring och Hammershøi. Ring skildrade landsbygden med dess inbrytande modernitet i en psykologiskt laddad realism medan Hammershøi återgav ljusets spel i tomma rum. Lugnet har hos dem förbytts till en bedräglig yta, under vilken psykologiska djup öppnas. Att tolkas, inte minst av dagens betraktare.
Ta sig tid att se
Det kontemplativa draget i många av konstverken är något som museet tagit fasta på. Museet vill bjuda in besökaren att ta sig tid att se och uppleva på djupet. Därför finns en audioguide med vägledning att stanna upp och se mer i några utvalda konstverk.
Den kan man även nå direkt på nätet här.
En Bo Borg recension av utställningen kommer senare.
Red.
Foto: Rune Lindström
Från guldålder till Hammershøi
Dansk konst från Ordrupgaard och Göteborgs konstmuseum
12 oktober 2019 – 22 mars 2020
Etagerna
Utställningen, som i sin helhet omfattar omkring sjuttiofem verk, är producerad av Göteborgs konstmuseum i samarbete med Ordrupgaard. Ordrupgaards samling byggdes upp av Wilhelm (1868–1936) och Henny Hansen (1870–1951). Ordrupgaard har lånat ut närmare femtio verk till utställningen. Göteborgs konstmuseum började mer systematiskt samla guldåldersmåleri på 1970-talet. Här visas ett tjugotal verk ur samlingen. Kompletterande inlån av enskilda verk har gjorts från Nationalmuseum i Stockholm och en privat samlare.

