GIBCA Cross Worlds – Sigrid Wallskog m fl

GIBCA Extended 2019 är ett jätteprojekt, som inkluderar femtiosju (57!)  konstnärer, konstnärskollektiv, konsthallar, museer och ”curatoriska plattformar” (vad som i alla sina dar kan menas med detta bullshittigord !?) Temat för årets biennal är ”sammanflätning” under rubriken Part of the Labyrinth. Detta är centrala motivet både för utställningar och metod. Curator är Lisa Rosendahl. Detta samarbete mellan olika aktörer på konstfältet i Västra Götaland presenterar bland annat utställningar, performance och workshops. Sammantaget blir det en Sveriges största samtidskonsthändelser. Ansökan för att delta i GIBCA Extended har varit öppen för samtliga aktörer som arbetar med samtidskonst i regionen.

Ellen Dynebrink, Azadeh Esmali Zaghi, Rickard Eklund, Olof Marsja, Anne Marte Overaa, Agneta Gȍes,

Ett av delprojekten heter Cross Worlds. Där handlar det om konstnärliga gestaltningar av Göteborgs del i kolonialismen. Man gjorde ett så kallat open call efter lämpliga projekt. Av 130 ansökningar tog man ut 12. En av de som togs ut var skövdebaserade konstnären Sigrid Wallskog. Hon är utbildad på Valand och på Konsthögskolan i Bergen. Hon arbetar i flera olika tekniker och sammanhang. Så tillhör hon Skaraborgs konstgrafiska verkstad där hon är mycket aktiv. Hon gör också anslående platsspecifika verk som via innehåll, kontext och utformning är knutna till den plats de visas på. Eller som är fallet med hennes verk på 3:e Våningen, Sockerbruket i Göteborg där hon har byggt en mandala som är över tre meter i diameter.

Sigrid Wallskog

Mandalan är en form och idé hon återkommit till. Hon har gjort en på Galleri Hörnan i Falun. Där var grunden det lokala kurbitzmåleriet, med sin särpräglade dekor av fantasiväxter med stora blommor och blad, som är så typiskt för Dalarna.  Äldre tiders kurbits förekom i samband med religion. En annan av hennes mandalor gjordes i Skövde Konsthall häromåret. Den byggdes upp av medicinpiller. Dessa finns inte kvar efter avslutad utställning. En tredje som också väckt stort intresse är däremot permanent. I Bromölla har hon grävt upp porslinsskrot runt fabriken och gjort en mandala som finns kvar monterat på en vägg.

Sigrid Wallskogs verk på den här utställningen heter Art Theraphy – Mandala av import/exportvaror från kolonialismen. Det är ett verk på golvet med en diameter på 320 centimeter.

Mandalan är en geometrisk symbolform. Den förekommer i olika andliga sammanhang. Ofta ses den som en symbol för helhet och sammanhang. Inom sig kan formen rymma olika färger och/eller andra betydelsebärande delar. Mötena skapar ett spänningsfält inom en helhet, en enhet i mångfald.

Den mandala Sigrid Wallskog gjort för GIBCA är ett politiskt verk. Dess mönster är skapat av koloniala export-och importvaror som passerat Göteborgs hamn från 1600-talet fram till idag. Varorna pekar handgripligen på Sveriges roll som del av kolonialismen. De olika mönsterdelarna består av själva kolonialvarorna som importerades; socker, salt, peppar. Men också exportvaror som tran, tjära, träkål och sill. Sillen var viktig som mat åt slavarna som ingick i det här varuutbytet. Genom att de placeras i mandala synliggörs ett mönster, ett kolonialismens system.

Allt hänger samman. Det ena förutsätter det andra. Allt var anpassat till handelssystem och tankemönster som trimmades till ett grymt system som sågs som funktionellt och blev en del av vardagen. Allt är sammanflätat. Det handlar om Sveriges och Göteborgs del det förtryckande imperialistiska system som vi var en del av, oavsett hur litet det talas om det i vår historieundervisning. Ibland var det svenskt stål som kedjade fast slavarna och berövade dem friheten.

Mandalan är en laddad form i sig. Och Sigrid Wallskog har gett den ytterligare sprängkraft i vår tid genom att låta den visualisera en del av historien vi gärna glömmer. Verket vill lyfta fram en del av historien som vi gömt i vårt kollektiva omedvetna. Med här ligger det på golvet som en historisk matta som visar upp just det vi så effektivt sopat under mattan för att snygga till delar av vår solkiga koloniala historia. Det här är ett starkt verk med många tolkningslager både politisk och existentiellt.

BO BORG

Foto: Rune Lindström (Göteborg) & Bo Borg (porträtt)


3 våningen Sockerbruket, Göteborg
GIBCA Extended
Cross Worlds. Här fokuserar vi på Sigrid Wallskogs verk Art Theraphy – Mandala av import/exportvaror från kolonialismen.
Medverkande konstnärer: Ellen Dynebrink, Rickard Eklund, Azadeh Esmali Zaghi, Agneta Gȍes, Paul Hage Boutros, Ivar Lövheim, Jenny Magnusson & Patrik Elgström, Olof Marsja, Anne Marte Overaa, Jesper Norda, TOMBOLA, Sigrid Wallskog
Utställningstid: 6 september – 27 oktober 2019

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s