Noces/Agon/Våroffer – Kungliga Baletten

Den är en osedvanligt alert hundraåring vi får möta i Kungliga Operans Nypremiär av Igor Stravinskys Våroffer. Balettens urpremiär 1913 blev en skandalsuccé. Polis fick tillkallas för att lugna det upprörda borgerskapet i publiken. Även om Kungliga operans föreställning var explosiv och fortfarande har den stora konstens sprängkraft gick det lugnare till den kalla oktoberkvällen 2019.

Musiken till Våroffer är, för att börja med att slå in en öppen dörr, är en till höres outslitlig klassiker. När det var hundraårsjubileum köpte jag en CD- box med tio inspelningar med de främsta dirigenterna och orkestrarna, alltifrån Stravinskys egen version via Pierre Boulez till Michael Tilson Thomas. Alla är bra på sitt sätt och vid olika tillfällen. Men det jag vill komma fram till är att Kungliga Hovkapellet under Stefan Solyom står sig utmärkt bra. Detta förstärks av att musik live är oslagbart. Det var en nåd att få höra den här musiken klinga så rytmiskt och klanggrannt. Och vilken mäktig kör som stod i fonden.

Men nu var det balett det gällde.

Noces. Coralie Aulas, Moe Nieda, Danielle Rosengren, Joakim Adeberg & Kungliga Operans kör.

Noces handlar det om bröllopet och dess ryska ritualer. Först dansade männen med skyltdockor som kastades omkring mellan männen. Sedan kastades även kvinnorna från man till man lika respektlöst som man behandlade kvinnor i gamla Ryssland. Några bänkar var den enda scenografin och handlingen var väl mest glädjeskutt och gestaltningar av åtrå, och vad jag uppfattar som en respektlös kvinnosyn. Ändå höll man spänningen uppe.

Agon. Elisa Lons, Alessa Rogers, Kaho Yanagisiawa, Haruka Sassa, Dawid Kupinski, Erik Rudqvist, Gianmarco Romano, Hiroaki Ishida, Daria Ivanova, Luiza Lopes, Kisa Nakashima & Sarah Erin Keaveney.

Agon är en föreställning utan handling, utan scenografi och ljusa dräkter. Det gav rörelserna en nästan abstrakt känsla fast de var så kroppsliga och att det fanns en så påtaglig erotisk stämning. Hiroaki Ishidas solo var helt igenom imponerande i sin totala kontroll och stiliserade uttrycksfullhet.

Så kom Våroffer. En rad riter fulla av hednisk kraft skildras. Det handlar om makt, sexualitet och död. Och hela baletten är fylld av en oemotståndlig styrka som skruvar fast en i sitt mäktiga visuella och musikaliska kraftfält. Det finns otroligt starka masscener med de 22 manliga dansarna som är fullkomligt knockande. Och de två solisterna Emily Slawski och Dmitry Zagrebins är lysande.

Våroffer. Dmitry Zagrebin & dansare från Kungliga Baletten.

Det här är en föreställning som går rakt genom garden mot de djupa känslorna.

Våroffer i den här versionen var än av de största konstupplevelserna jag haft på mycket mycket länge.

BO BORG

Foto: Carl Thorborg

Kungliga Operan, Stockholm den 25 oktober 2019
Noces Agon Våroffer, dansföreställning
Musik extraordinaire: Igor Stravinsky
Medverkande: Kungliga Baletten, Hovkapellet, Kungliga Operans kör
”Noces”. Koreografi: Angelin Preljocaj, assistent Naomi Perlov Chen. Kostym: Caroline Anteski. Ljus: Jacques Chatelet.
”Agon”. Koreografi: George Balanchine, ass Paul Boos. Ljus: Martin Säfström.
”Våroffer”. Koreografi: Maurice Béjart, ass Keisuké Nasuno. Scenografi, kostym: Pierre Caille. Ljus: Dominique Roman. Musik: Igor Stravinskij. Dirigent: Stefan Solyom.

Återstående föreställningar: 8, 9, 12, 14, 16 och 19 november 2019.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s