Oliver – GöteborgsOperan

Oliver på Göteborgsoperan är en riktigt övertygande musikalupplevelse. Där finns scener och sånger man minns. Scenbilden och dräkterna överväldigar och hela uppsättningen håller en i ett stadigt grepp. Blandningen av samhällskritik och Disney är välavvägd och funkar bra. Det blir underhållning som inte bara är underhållning.

Nils Reinholtz (Noah Claypole), Emilia Hallstensson (Charlotte Sowerberry)

Oliver är en av musikalrepertoarens allra slagkraftigaste och mest populära föreställningar. Här finns både engagemang, kärlek, dramatik. Storyn är hjärtknipande. Och operapubliken får känna sig så där litet lagom samhällsengagerad. Tänk, så det var förr. Men det är likadant, fast sju resor värre, i tredje världen idag. Men det är ju inte det, det handlar om här. Och förstör inte stämningen. Det är ju trots allt musicalkväll och vi ska ha trevligt och nynna på kardborredängor när vi går hem.

Och Olivers låtar är ett pärlband av trallvänliga evergreens. Så det är ett spel med säkra kort. Men här spelas de särskilt bra.

Charles Dickens berättelse om Oliver är snart tvåhundra år gammal.

I centrum står barnhemspojken Oliver. Inledningsscenen är som en stenhård örfil. Den svältfödde pojken, ett barn, ber artigt om litet mer mat. Och då tar det hus i helvete. En snillrik spelöppning som både slår an tonen och presenterar vad det ska handla om. Förtryck och exploatering av människor och särskilt de mest utsatta, barnen.

Irma Gallardo Linderstål, Karin Olsson, Alva Sung, Nova Moen, Viktor Werlenius, Joline Forsberg, Allie Brehmer, Stina Estling, Thelma Modig, Luka Marinov, Ella Krabbe, Moa Wessberg

Det här är en musikal med ett i grunden allvarligt tema. Det handlar om det obarmhärtigt hårdexploaterande barnarbete som fanns i Europa bara för drygt hundra år sedan och som efter arbetarrörelsens hårda och målmedvetna kamp idag är mindre vanlig i vår del av världen. Men lita på att det finns än idag i andra delar av världen. Profitjakten förnekar sig inte.

Oliver handlar om moral och dubbelmoral, kärlek och svek. Det är en smakfull lightversion av eviga klass- och förtrycksfrågor, då som nu.

Så långt bakgrunden. Men hur ska en pjäs som den här spelas så den blir annat än kostymdrama i våra dagar.

Regissören Fredrik Benke Rydman känner sig trygg i Charles Dickens starka drama och gör det angeläget genom att skruva hårt på känslosträngarna. Ingen uppdatering eller samtidisering. Han tar historien på allvar och går all in i samhällskritiken. Skeendet utspelas i en grå, skitig och solkig miljö. Scenografin av Frida Arvidsson är ruskigt bra och effektiv och en avgörande del av det starka helhetsintrycket. Scenbilden för tankarna till Hogarths Rucklarens väg. Den är full av svärta och svartsyn. Och vilka kostymer! Här finns inget musikalsocker.

Pjäsen är t ex full av könsschabloner De spelas som de historiska fakta de är. Men det känns jobbigt att de ibland känns så välbekanta än idag.

Scenen är full av massor av barn och vuxna. Jag räknade till ett sextiotal. Och ingen är utfyllnad, varje karaktär lägger en viktig del till den här musikalens uttryck. Imponerande jobb av regissören Fredrik Benke Rydman, som också är föreställningens koreograf. Det här är en föreställning med precisionen hos en schweizisk kronometer. Många starka effekter, men inget effektsökeri.

Musiken är skriven av Lionel Bart, en musikalgenrens one hit wonders. Men här fick han till det. Det finns alla former av dramatiserande och lättrallad musikalmusik. Musiken har att slags musichallgrundton. Och det funkar bra här.

Det görs många gedigna rolltolkningar. Fantastisk att alla barn, och dom är många, spelar så fokuserat och målmedvetet. Det gäller förstås särskilt Pontus Sköldberg som spelar Oliver.

Pontus Sköldberg (Oliver) 

Den goda Nancy, trovärdigt spelad av Caroline Gustafsson, offrar sig för att det goda ska vinna på slutet. Hon står för den villkorslösa kärleken och ett rättspatos mot en tragisk klangbotten.

Nancy har en powerballad som heter duga. Den gör Caroline Gustafsson full rättvisa och litet till.

Caroline Gustafsson (Nancy), Nathanael Karlsson (Handwalker), Alexander Bohre (Captain), Jack Ullman (Charlie Bates), Max Johnsson (Dodger), Knut Fernström, Tristan Widmark

Starkast intryck gör David Lundqvist med en imponerande insats som den slemme Fagin. Han sjunger bra, spelar kanon och sprattlar i ett nummer som en fisk på land.

Den mest drabbande scenen är när hallicken Bill Sikes, spelad av Tobias Ahlsell, brutalt mördar sin kvinna. Det blev en dramaturgisk svetslåga av hänsynslöshet, som fick oss att förskräckta trycka oss bakåt i operastolarna.

Första akten var litet, men bara litet, småseg. Men i den andra föll varenda bit på plats. Jag vet inte många musikalföreställningar som slår den här andra akten.

Jag har sett många uppsättningar av musikalen Oliver. Det här är lätt den bästa och mest minnesvärda

BO BORG

Foto: Lennart Sjöberg


Musikalen Oliver
Text och musik: Lionel Bart (baserad på roman av Charles Dickens).
Översättning: Ulricha Johnson
Regi och koreografi: Fredrik Benke Rydman
Medregissör: Victoria Brattström
Dirigent: Susanne Vibaeck Svanekier
Scenografi: Frida Arvidsson
Kostymdesign: Lehna Edvall
Ljusdesign: Tobias Hallgren
Premiär 14/9 2019 på GöteborgsOperans Stora scen (recension från
föreställningen den 7 november.)
Spelas till och med 26/4 2020

MEDVERKANDE
OLIVER
Mathias Graffner
OLIVER
Pontus Sköldberg
OLIVER
Viktor Werlenius
DODGER
Wilmer Hellsten
DODGER
Max Johnsson
DODGER
Enis Syla
FAGIN
David Lundqvist
NANCY
Caroline Gustafsson
BILL SIKES
Tobias Ahlsell
MR. BUMBLE
Markus Pettersson
ÄNKAN CORNEY
Anna-Maria Hallgarn
MR. SOWERBERRY
Lars Bethke
MRS. SOWERBERRY
Åsa Fång
CHARLOTTE SOWERBERRY
Emilia Hallstensson
NOAH CLAYPOLE
Nils Reinholtz
BET
Sigrid Thomas Lyri
MR. BROWNLOW
Lars Hjertner
GAMLA SALLY
Ingahlill Wagelin
MRS. BEDWIN
Kajsa Reingardt
DR. GRIMWIG
Ole Forsberg
BARNENSEMBLE
Ivar Afzelius, Theo Axelsson, Theodor Barasin Andersson, Mia Louise Barjasic, Estelle Bengtsson, Febe Bergenkull, Tilda Bergenkull, Alexander Bohre, Saga Borg Högvall, Allie Brehmer, Benjamin Ekenved Jallow, Malin Ellmark, Stina Estling, Filippa Fabo, Joel Fagerlund, Knut Fernström, Joline Forsberg Bruno Fovaeus, Irma Gallardo Linderstål, Alvin Gillberg, Clara Gimenez Bahl, Lova Hallbäck, Vilmer Jendevi, Nathanael Karlsson, Gustav Kjelbye, Theodor Klingstam, Ella Krabbe, Amanda Kurkinen, Jack Lagerström Nilsson, Cornelia Lindström, Jassi Lundberg Singh
Darius Manzoor, Luka Marinov, Philip Mathiesen, Thelma Modig, Nova Moen, Joshua Nandra, Jonathan Nåfors Dahlin, Beda Odlöw Nyberg, Karin Olsson, Vide Palmgren Berisson, Sofia Reinedahl, Ester Sandnil, Mia Sasaki, Hedwig Signert, Leo Stadelman Andréas, Felix Steffensen, Matilda Stenman, Ada Strandberg, Stina Ström, Alva Sung, Selma Svenner, Julia Sziranyi, Alva Tvete Vik, Jack Ullman, Andrea Waernqvist, Moa Wessberg, Agnes Westin, Tristan Widmark, Elva Vigfusdottir, Iza Wingård, Tim Wingård, Kate Åkervall
GÖTEBORGSOPERANS ORKESTER


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s