
Tänk ändå att vi har så livaktiga och bra fria teatergrupper vi har i Skaraborg. Jag tänker på Esplanadteatern l Lidköping, Skara Skolscen och Charlies Teater i Skara. Kanske ska man också räkna Revymakarna i Skövde hit. Dom är omistliga för oss teatervänner. Här kan man se ung teater full av liv och spelglädje.
De har ofta, men inte alltid, en annan repertoar an institutionsteatrarna. Inte så att de väljer lättspelat, men de är förstås begränsade av sina resurser och det faktum att de handlar om amatörskådespelare. Men man blir ofta överraskad av hur bra det ändå blir. Ta till exempel alla musikaler som visas, två per år, som Revymakarna i Skövde producerar. Ofta är de väl så kul att se, som de mycket mer påkostade proffsproduktionerna. Det finns ett liv och en lust, en spelglädje hos amatörerna som inte tycks se några hinder som omöjliga. Och den lusten till teater smittar även när det fallerar ibland. Det gör det ju förresten hos institutionsteatrarna också ibland.
Men framför allt tänker jag; hur svältfödda på levande teater skulle vi utanför storstäderna vara utan de här entusiasterna. Och vilken plantskola för skådespelartalang de är. Så luvan tacksamt av för dom på och bakom scenen och de slitande frivilliga som bjuder oss på fina kvällar..
Om julafton är julafton så är den årliga premiären med Charlies Teater lilla julafton för teatervänner, en tradition att glädjas åt och vårda väl.

Främre: Emanuel Blom, Vitalia Hansson, Julia Salomonsson
Bakre: Erica Jebens, Christian Månsson
I lördags var det premiär på deras bearbetning av Agatha Christies roman från 1939, Mord är lätt.
Det är en typisk Agatha Christiedeckare. Vi möter en tät krets på en liten plats. Ett, ja i det här fallet flera, mord presenteras. Och ett antal personer som kan ha utfört dem dyker upp. Och allteftersom handlingen fortgår så misstänker man den ena efter den andra. Och har fel gång på gång. Det hör till spelet liksom. Man misstar sig med ett leende och skakar på huvudet åt hur lättlurad man är. Och när man får reda på gåtans lösning tänker man; Det här borde jag väl ha tänkt på. För under resans gång har man ju fått reda på allt som behövs för att lösa problemet. Det förstår man efteråt. Men det har också lagts in en massa villospår och det är dem man går på. Vi får alla ingredienserna, men lösningsprocessen ska ske i oss i publiken. Så fungerar alltid en Agatha Christiedeckare och det gör den här också.

Emanuel Blom och Johanna Ström
I det här fallet kan man trösta sig över att ha gått bet med att även huvudpersonen med erfarenheter av att lösa kriminalfall misstar sig.
Det hela utspelar sig i engelsk överklassmiljö, med sherry och marmeladsmörgåsar, tennis och skvaller. Så prestige och pengar är viktiga ingredienser och motiv för mördare.

Erica Jebens, John Samuelsson, Emanuel Blom, Daniel Hjelm, Christian Månsson, Julia Salomonsson
Pjäsen funkar fint. Agatha Christies brott, så hemska de än må vara, är alltid feelgoodmord. Mordet är i hennes deckare aldrig en tragedi. Det sker i bakgrunden. Ingen blir förkrossad, som man skulle bli. Men alltid hämdlysten. Människorna och deras motiv blir ett slags spelpjäser. Och handlingen ett spel som ska sluta med att mördaren sätts i schack matt.
Och pjäsen blir därför ett ständigt resonerande, jämt och städat. Bara något enstaka utbrott, utskällt tjänstefolk och hundar, som ger en klangbotten som gör friden fridfullare.
I den här pjäsen finns en liten kärlekshistoria som nog är den minst passionerade jag stött på. Ingen orsak, ingen verkan, plötsligt kärlek efter att par förhör. Men för all del för kungen sa det ju bara klick när han såg Silvia.
Ändå får det väl intrigen sägas vara ett passionsdrama.

Ilbrahim Hadi, Vitalia Hansson och Emanuel Blom
Charlies teater är ett väl fungerande teatersällskap. Jag har sett och glatt mig åt flera av deras föreställningar genom åren. Sätter dom upp en pjäs, så gör dom det bra. I alla fall aldrig dåligt. Och så är det här också. Johanns Ström, en av Charlies största skådespelartalanger regidebuterar. Och det fungerar fint. Det klart att regissören får jobba som Kajsa Varg (ni vet man tager vad man haver). Och gör det till en fungerande anrättning. Och det är nog svårare än att hyra in frilansande proffs man typecastat fram.
Jag tycker det måste vara svårt för unga skaraborgare att spela engelsk överklass i förkrigstiden. Jag har inte stött på någon så jag har ingen levande referens. Jag nöjer mig med att konstatera att man skapar ett levande persongalleri som pjäsen kräver.
Några gör imponerande insatser. Emanuel Blom är på scen mest hela tiden och tänker med munnen, d v s talar, mest hela tiden. Rynkar pannan ibland och skiner upp när han får det han tror är en snilleblixt. Tufft med så mycket text att läsa in och en sån träbock att gestalta. Emanuel Blom är en kämpe som jobbat sig igenom flera stora roller hos Charlies
Vitalia Jansson gör några kul och levande karaktärer som stack ut.

Johanna Ström och Erica Jebens
Johanna Ström var riktigt bra som vanligt. Hon är den mest kompletta skådespelaren I Charlies.
Och alla dom andra gjorde sitt till för att få pjäsen att funka fint. En grupp som Charlies är ett lag där alla får passningar även om inte alla spelar center och gör mål. Man har fint flyt i den här föreställningen.
Det här är en underhållande föreställning proffsigt genomförd av Charlies amatörer. Agatha Christies böcker lär ha sålt i över en miljard exemplar. Så hon vet hur en slipsten ska dras så att den vässar intresset och skärpan. Och de egenskaperna tog man väl vara på här. I vår tid av blodigt våld och häftiga effekter känns det fint med litet intellektuell action.

John Samuelsson, Hussein Akbari, Erica Jebens, Johanna Ström, Vitalia Hansson, Emanuel Blom, Christian Månsson, Daniel Hjelm, Julia Salomonsson, Ilbrahim Hadi
Skådespelarna och övriga pjästeamet fick rejäla applåder som tack för sina kämpainsatser. Dom trivdes, det märktes, och det var ingen tvekan om att premiärpubliken gjorde det också.
BO BORG
Foto: Bo Borg

Charlies Teater
Spelplats: Skara Skolscen
Mord är lätt
Efter en bok av Agatha Christie från 1939
Manus: Charlotte Kristensson
Regi: Johanna Ström
På Scen: Emmanuel Blom, Erica Jebens, Christian Månsson, Johanna Ström, John Samuelsson, Vitalia Hansson, David Hjelm, Julia Salomonsson, Hussein Akbari, Ibrahim Hadi
Publik: Fullsatt till sista plats på premiären den 28 december
Pjäsen spelas till och med 6 januari 2020