Årsbästalistan 2019 enligt BO BORG

Årets bästa betyder inte årets bästa egentligen. Kulturupplevelserna kan förstås inte rangordnas på något objektivt sätt. Det handlar bara om det som passade mig bäst. Helt enkelt ett mått på en helt subjektiv nöjdhetskänsla utöver det vanliga. Den har många gånger varit påtaglig. Kulturen är för många av oss som spenaten är för Karl-Alfred eller honungen för Bamse. Och man vill ju tacka för maten.

Alla årsbästalistor är lika. Det är den här också. Men efter mycken beslutsvånda kommer en som valt sina vinnare bland det som recenserats på BOBORG.SE

Recensionerna av alla på listan kan ni klicka er fram till här på sidan.
(Använd gärna sökfunktionen – förstoringsglaset uppe till vänster. Den brukar hitta det mesta. Red.)

2019 års teaterupplevelse enligt boborg.se
Guds olydiga revben, Dramaten

Det är en pjäs som bygger på ädelfeministen och kämpen Gunilla Thorgrens bok. Det är en klok och klarsynt närläsning av bibeln. Låter det tråkigt så kan jag garantera att är det nåt vare sig boken eller pjäsen är så är det inte det. Tvärtom.

Som pjäs regisserad av Tilde Björkfors blev den en hejdundrande effektiv murbräcka mot all patriarkal skit som står i bibeln och som följt i religionens spår. Och som tyvärr präglar mångas tänkande än idag.


2019 års dansupplevelse enligt boborg.se
Nypremiären av Våroffer på Stockholmsoperan.

Stravinskijs musik till Våroffer är de starka känslornas perpetum mobile. Här framfördes den suveränt av Kungliga hovkapellet under dirigent Stefan Solyom och fick kraften hos en vänsterkrok av Mike Tyson. Man blev knockad av musiken, musikerna och musikaliteten. Lägg till det den fantastiska dansen.

Det handlar om makt, sexualitet och död. Hela baletten är fylld av masscener med en oemotståndlig kollektiv styrka som skruvade fast en med sitt mäktiga visuella och musikaliska kraftfält. Föreställningen gick obevekligt mot de djupa känslorna.
Våroffer i den här versionen var än av de största konstupplevelserna jag haft på mycket, mycket länge.


2019 års Operaföreställning enligt boborg.se
Figaros Bröllop, Läckö slott

En operakväll på Läckö slott är en upplevelse med extra allt.  Vid premiären av Mozarts Figaros Bröllop den 14 juli spöskvalade, blixtrade och dundrade det mer än lovligt. Jag blev genomblöt. Men efter det översköljdes jag av värmande musikalitet och skönsång.

När Matilda Sterby, sjöng sin aria till kärlekens lov i andra akten då stod tiden still och regnet och blötan var glömda.

Det här är var riktigt rolig feelgooduppsättning av Figaros bröllop. År efter år är Opera på Läckö ett sjudundrande vinnarkoncept. 


2019 års konstbok enligt boborg.se
Kerro Holmberg, Error

Det har kommit många fina konstböcker genom åren. Men den här knockade mig. Jag missade Kerro Holmbergs utställning på Galleri Aveny härförleden. Men som tur är fick jag låna den här boken av en kompis. Nästa utställningstillfälle är jag garanterat på plats.

Världen är verkligen verkligheten som den framträder i Kerro Holmbergs konstverk i den här boken. Därför tar det tid att gå igenom den. Man vill dröja på varje sida. Ögat blir mättat av måleriska intryck och man försjunker i tankar. Måleri när det är som bäst.


2019 års konstutställning enligt boborg.se
Annika Wennberg, I Rörelse, Galleri Lucifer Skövde

Annika Wennbergs visade träskulpturer och reliefer på Galleri Lucifer i Skövde. Det är anslående hur hon med tillsynes enkla medel lyckas fånga ett uttryck eller en karaktär, kroppshållning, eller formulera ett statement. Vilken benådad kombination av konstnärlig blick, hantverksskicklighet och beslutsamhet hon visar på olika uttrycksfulla sätt.

Det här är skulptur utöver det vanliga. I en tid när all möjlig medelmåttighet kallas skulptur bara för att det gjutits i brons, känns det fint med nån som tar ansvar för hela kedjan i sitt skapande, från idé till slutligt utförande.

Och gör det så bra.


2019 års utställning i konsthantverk/Design enligt boborg.se
Gisela Ståle, broderier, Folkets Hus Lidköping

Vem har sagt att broderiet för alltid ska vara dömt till tanter, blommönster och Hemslöjden. Ingen förstås, för varför skulle det vara så?

Giesela Ståle för in både broderiets form och innehåll i samtidskonsten. Hennes broderier är klickraketer på nätet. Vem gillar inte intelligenta oneliners.


2019 års bästa populärmusikupplevelse enligt boborg.se
Franska Trion, Läckö Visfestival
Elona Planman, Grästorps Kulturhus

Hela mitt liv har jag varit beslutsfattare. Men i det här fallet går det inte att bestämma sig vilken som var årets populärmusikupplevelse, fast jag vet hur man gör. Har haft många fina musikupplevelser, men två stack ut. Båda är outstanding, så två får det bli fast det bara skulle vara en.

Jag såg Franska Trion live (skam att sägandes för första gången) på Läckö Visfestival i somras. De laddar sin musik med ett stråk av desperation som gör att ingen behöver tveka om att det är på allvar. De spelade med en kompromisslös intensitet som inte skyr några medel för att på ett gripande sätt berätta om sorg, vardagsångest, längtan och kärlek.
Sånt kan bara de bästa och dit hör Franska Trion.

Jag har hört Elona Planman flera gånger. Och jag blir tagen av musikaliteten, originaliteten, scennärvaron, karisman, låtarna. När hon är på scen finns inget annat. Jag vill travestera John Landaus ord om Bruce Springsteen: Jag har sett den svenska visans framtid och den heter Elona Planman. Suverän liveartist och bra plattor!


2019 har varit ett bra kulturår i våra krokar. Men positivist som jag är tror jag minst lika mycket och litet till på 2020.

Följ oss på boborg.se så får du följa med på en spännande resa 2020.

BO BORG


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s