
Nationalmuseum ska börja samla på mode från vår tid. Då känns Sara Danius knytblusar som givna objekt. Det är klädesplagg som berättar om vår tid, och indirekt om det inkrökta frackgubbvälde som fortsatt råder i den Svenska Akademi som skändligen tvingade bort Sara Danius från livstidsuppdraget som dess ständiga sekreterare. Det är ett mode som inte skapats av den superkommersiella klädindustrin utan uppstod spontant bland kvinnor som ville visa Sara Danius sitt stöd. Knytblusen blev en tydlig och kraftfull symbol for de 2000 som ville visa henne sitt stöd och sympati på Stortorget i Gamla Stan. Sara Danius blev en superakademiker som vann folkets hjärtan. Att hon använde knytblus gjorde plagget till ett feministiskt utropstecken. En av hennes bör därför bevaras i museet, vårt gemensamma minne.
Men vardagskläder är inte Nationalmuseums grej. De ska som Överintendenten säger…”börjat samla på svenska modeplagg med hög konstnärlig verkshöjd skapade från år 2000 och framåt.”
Jag tar en definition på mode ur Wikipedia: …”något som är förenligt med tidens rytm och smak, alltså det som är modernt. — Mode speglar den rådande tidsandan och dess ideal.”
Med den definitionen har väl inte Sara Danius extrema nobelfestfestskrudar med mode att göra. Inte med min heller. Men Nationalmuseum har sin egen.
Vad som är ”hög verkshöjd” är en subjektiv bedömning som sitter i betraktarens öga. När det gäller Nationalmuseum bedömningar handlar det ofta om att det ska vara dyrt och exklusivt.
Genom en donation av Sara Danius och Leo Danius har museet nu fått Sara Danius 4 nobelfestklänningar.
Klart att de här klänningarna ska finnas på Nationalmuseum. De är ju mer symboler än kläder. De handlar mera om mod än mode. Sara Danius har ju blivit en sinnebild, ja nästan ett emblem för rättrådighet och kurage. Och inte många som vill eller vågar gå på fest så utstyrd.
Nationalmuseum visar nu utställningen Per Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar. Klänningarna är resultatet av ett samarbete mellan kläddesignern Per Engsheden, Sara Danius Själv och sömmerskan Margareta Webrink. Här handlar det om idéer som fått sin fulländade form i formgivning, materialval och hantverk.
Sara Danius bar dem vid Nobelfesterna 2015, 2016, 2017 och 2018. Den mediala succén var pyramidal.
Klänningarna är både kläder och koncept. De sägs vara fulla av intertexter till både mode och litteraturen. Formgivningen menas ha fått avgörande inspiration av texter av Proust, Balzac och Virgina Wolf. De är gjorda i ett överdåd av kostbara textilier i slösande överflöd. ”Kläder är ingen lättsinnig sak. Det är blodigt allvar.”, sa Sara Danius. Och det var det nog för henne. Visst är klänningarna anslående. Jag försöker mig inte på att beskriva dem. Det skulle nog bli som när Bengt Grieve beskrev konståkerskornas tävlingsdresser back in the day. Jag nöjer mig med att konstatera att det är klänningar för en kvinna som ville och vågade ta plats i det offentliga rummet. Det är klänningar med snille och smak, men framför allt med attityd. De är bärare av många idéer och en kvinna som vågade bära dem och stå för dem.
Vi som sitter i Coronakarantän kan se dem fint återgivna i suveräna fotografier av Carl Bengtsson i den bok som Nationalmuseum gett ut till utställningen.
Där kan man läsa en introducerande text av Cilla Robach. Den behandlar tygkvaliteter och tankarna bakom formgivningen. Särskilt intressant är de mycket kortfattade resonemangen om hur designern Per Engsheden och Sara Danius själva resonerat inför tillkomsten av klänningarna. Och Carl Bengtssons bilder gör resultatet full rättvisa.
Det känns fint att se och påminnas om hur Sara Danius även bokstavligen glänste bland Svenska Akademins grå eminenser. Och att även detta hennes framåtriktade statement blir bevarat. De blir en välbehövlig konstrast till akademigubbarnas uniformering i konventionella frackar.
BO BORG
Foto: Carl Bengtsson/Skarp Agent (Sara Danius), Anna Danielsson/Nationalmuseum (utställningen)

Bok: Per Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar
Nationalmusei utställningskatalog nr 685
Redaktör: Cilla Robach
Grafisk Formgivning: Lars Fuhre
ISBN: 978-91-7100-901-2
Boken finns även i en utgåva på engelska
Utställning: Per Engsheden och Sara Danius Nobelklänningar – En utställning om mode – som kommunikation, identitet och couture.
Utställningen pågår till 21 februari 2021