
”Ska han lovsjunga Lidköping Music Festival igen?”
Tja, vad vore alternativet när dom, i Coronans konsertfattiga tid, skapar en tredagars festival med 12 konserter av högsta klass.
Det är artonde året i år som Lidköping Music Festival (LMF) blir en festival i toppklass. Den är unik i sitt slag. År efter år kommer musiker ur den absoluta eliten på sina instrument hit och spelar musik i olika tillfälliga konstellationer och med program speciellt sammansatta för Lidköpingspubliken. Var får man väl höra så mycket bra musik i dagarna tre med så i varierade och speciella program? Dessutom är många av de här internationella musikerna gamla bekanta för oss i publiken. I år låg tyngdpunkten med några enstaka undantag på den klassiska musiken. LMF skämmer bort oss, inte tu tal om den saken. Det handlar om kring minst 150 konserter genom åren med klassisk musik av högsta klass. Tänka sig att här kan ett par entusiaster som Gitarristen Martin Fogel och entreprenören och kulturentusiasten Ann Louse Friberg på NBV få till ett musikutbud av en kvalitet och omfattning som inte många kommuner med all sin personal och resurser klarar.
I år var dessutom alla konserter gratis.
Sådant kan bara åstadkommas av eldsjälar som brinner för sin musik och sin publik. Så hatten av för de eminenta primus motorerna; musikexperten Martin Fogel och folkbildaren Ann-Louise Friberg. Suveränt jobb i år igen.
Londonbaserade Lidköpingssonen Martin Fogel, som förutom att han själv vara en av de främsta solisterna också ställer hela sitt stora internationella kontaktnät och övertalningsförmåga till förfogande.
Man får ta fram synonymlexikonet för att skriva hur fantastiskt det är utan att skriva ordet fantastiskt så ofta.
Lidköping Music Festival är ett förträffligt koncept. Musik och musiker i absolut toppklass. Omväxlande program. Gamla musikerfavoriter blandas med nya bekantskaper. Det är ett arrangemang som funkar i varje detalj utan att man har en stor organisation att tillgå.
Det blev succé som vanligt! Lidköping Music Festival inledde sin artonde konsertomgång med en fullsatt lunchkonsert I Kylandersalen. Konserterna i år var föredömligt Coronaskyddade. Man tog in maximalt fyrtio personer på varje konsert.
Skulle man välja musikaliska höjdpunkterna de här dagarna får man gå igenom programmet från början till slut.
Colin Stone och Mayumi Iida
Vi fick en mästarklass av Schubert för fyrhändigt piano. Den ene pianisten var internationella stjärnsolisten Mayumi Iida och Colin Stone, en världsstjärna som varit massor av gånger på LMF, som den andre. Vilket radarpar de är med sitt sömlösa och precisionskoordinerade spel. Fyrhändigt är verkligen en exklusivitet. De spelade vid första och sista dagen stycken av fyrhändigexperten Schubert båda gångerna. Hans Andantino Varié som de spelade första dagen har beskrivits som en av de mest perfekta och vackra av Schuberts duetter. Och deras version gav levande liv åt de orden.
Vi fick höra en sättning man inte hör så ofta. Flöjtkvartett. Där spelar flöjten första fiolen. Flöjtisten var Ann Elkjär, som är en ofta återkommande gäst och en av festivalbesökarnas favoriter. Hon spelade tillsammans med de tre eminenta kammarmusikerna: Märta Eriksson, Johan Stern och Annie Svedlund. Särskilt fäste jag mig vid mozartmusiken. Den flyter så glatt liksom på ytan utan att vara det minsta ytlig. Det är musik som skrevs för sisådär tvåhundrafemtio år sedan för att roa för stunden. Men den har kvaliteten att kännas helt aktuell och väcka känslor och glädje lika väl idag. Ann Elkjer och hennes medmusiker, en tillfällig konstellation av genomprofessionella musiker för festivalen, gjorde den här musiken både njutbar och angelägen med sin liksom självklara musikalitet.
Martin Fogel och Ann Elkjär Ann Elkjär och Johan Stern Ann Elkjär, Annie Svedlund, Märta Eriksson och Johan Stern
Ann Elkjär spelade också en duett tillsammans med cellisten Johan Stern. De spelade ett verk av Heitor Villa-Lobos som kallas för Ångvisslan. Ibland tolkas det av välvilliga pedagoger som en musikalisering av ett ångloks färd. Den här gången fick vi veta att det handlar om en espressomaskin. Trevligt med litet kontext. Men orden styr tillägnelsen på ett sätt som inte alltid är så välgörande. Musiken är sig själv nog. Och det var det här det här häftiga och mycket underhållande stycket oavsett om det nu skulle framkalla transport eller kaffeassociationer. Hos mig framkallade de ingendera, men jag njöt i fulla drag ändå.
Martin Fogel fanns med här och där med sin mångsidiga musikalitet. Han är med varje år och hittar ständigt intressant repertoar som ökar publikens intresse för seriös gitarrmusik. I år fick vi i Lidköping vara svensk premiärpublik när han framförde den brasilianske tonsättaren Radamés Gnattalis Sonatina nr.2 för gitarr och piano. Verket är skrivet 1959 med jazzinfluenser blandade med klassiska uttryck. Martin Fogel spelade det spännande verket tillsammans med Colin Stone och det blev en stark upplevelse av koncentrerad musikalitet. Kanske var balansen i volym mellan gitarren och flygeln litet haltande. Gitarren kunde ha kommit fram bättre i ljudbilden. Men det är en anteckning i marginalen av en fin musikupplevelse.





Sopranen Regina Fredriksson är en av festivalens musikaliska ankare som återkommer år efter år och som blir bättre och bättre för var gång. När hon sjöng Liszt på avslutningskvällen i S:t Nicolai kyrka stod tiden stilla. Hon kan verkligen dramatisera sina svåra sångers komplexa känsloinnehåll. Hon sjöng med en sådan inlevelse att varje stavelse laddades med skönhet och känsla. Vilket imponerande artisteri!

Lidköping Music Festival 2020 blev ännu en musikalisk fest på högsta nivå.
På finalkonserten tackades urkrafterna bakom det här fantomprojektet, Ann-Louise Friberg och Martin Fogel med varma, långa och välförtjänta applåder för sina omistliga och tillsynes outtröttliga insatser.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Lidköping Music Festival 3 – 5/8 2020
Kylandersalen, måndag och tisdag 3 – 4/8
S:t Nicolai Kyrka, onsdag 5/8
Medverkande artister: Martin Fogel, gitarr, Colin Stone, piano, Mayumi Iida, piano, Regina Fredriksson, sopran, Ann Elkjär, flöjt, Märta Eriksson, viola, Annie Svedlund, violin, Johan Stern, Cello
Musik av: Franz Schubert, Ludvig van Beethoven, Wolfgang Amadeus Mozart, Hector Villa Lobos, Johannes Brahms, Franz Liszt, Carl Nielsen, Richard Strauss, Enrique Granados, Radamés Gnattalis, Mauro Giuliani, Metz
Arrangör NBV med flera samarbetspartners
