Konsert med flöjtkvartetten 40f – Lidköpings Konsertförening

Det känns fint när man får vidga sina musikaliska vyer. När man får lust och inspiration till något nytt, något annorlunda. Det fick jag verkligen vid konserten i S:t Sigfridskyrkan där Flöjtkvartetten 40f spelade. Hela första avdelningen bestod av ny musik jag aldrig hört tidigare. Och den spelades av fyra eminenta flöjtspelare som spelade på många olika flöjter. Det var många gånger annorlunda toner, tonfall, klanger och rytmer än vad vi är vana vid på kammarmusikkonserter. När det görs så musikaliskt som 40f gör det blir det en resa in i nya musikaliska trakter på ett lustfyllt och medryckande sätt. De förde oss in i ibland främmande ljudrum där det var både trevligt och spännande att vara tillsamman med dem. De har lust och ambitioner att pröva det oprövade och det smittade och gav mersmak.

Anna Svensdotter, Åsa Karlberg, Jill Widén, Ann Elkjär

 Vi fick inte höra gamla tiders flöjtklassiker, utan framtidens. 40f öppnade dörrar mot oväntade och fräscha tonklanger och melodik.

Tebogo Monnakgotla

Flera av de verk vi fick höra var skrivna speciellt för dem. Under konserten uruppfördes det specialskrivna verket av For Winds av Tebogo Monnakgotla. Det var kort som en vindpust och levde upp titelns dubbelbetydelse, vind och blåsinstrument. Vi fick veta att det var komponerat för ett speciellt munstycke till en av flöjterna som utökar instrumentets melodiska möjligheter. Åsa Karlberg kunde liksom bända tonerna att liksom gå sömlöst över i varandra. Kompositören var på plats under konserten och fick ta emot publiken och musikernas uppskattning för sitt verk.

I ett stycke av Malin Bång gick 40f ännu ett steg längre. Här handlar det om att formulera det man vill ha sagt med både konventionella instrument och nya ljudskapare. Flöjtklangerna kompletterades med krasande grus och ett stearinljusdrivet änglaspel. Det fungerade fint och hade inte det minsta drag av effektsökeri. Man fick det att fungera fint ihop till en utökad ljud- och musikupplevelse. Och det är en av drivkrafterna bakom 40f. Man söker sig förbi det konventionella mot det nyskapande.

Efter Paus fick vi höra deras tolkning av Steve Reichs (f 1936) klassiker Different Trains, ett av mina favoritstycken. Det är skrivet 1988. I det har kompositören vävt samman både upplevda och konstruerade ljudminnen av tåg. Dels när han som barn gjorde långa tågresor mellan sina skilda föräldrar i New York och Chicago. Men också tankar och mardrömmar om hur han som jude kunde ha åkt i helt andra tåg vid samma tid om han varit i Tyskland. Det är ett fantastiskt verk. Det är skrivet för stråkkvartett och förinspelade band. Det har liksom flera lager. Stråkkvartetten, banden där texter läses och ett lager för ytterligare solistinslag. Här hade man stråkarna och rösterna på band och spelade till. Det fungerade suveränt. De partier som gitarristen Pat Metheny spelar på min sönderspelade inspelning spelades av 40f på flöjter ett oförglömligt sätt.

Den här konserten med 40f var ett musikaliskt äventyr att minnas.

Åsa Karlberg, Jill Widén

Lidköpings Konsertförening har ett sjätte sinne för bra musikprogram. Vad vore Lidköpings musikliv utan dom.

BO BORG

Foto: Bo Borg

PS
40f står för fyrtio fingrar. Och de fick inte en lugn stund den här kvällen.


ST Sigfrids Kyrka
lördag eftermiddag den 5 september 2020
Glimt, skymt
Konsert med flöjtkvartetten 40f
(gruppmedlemmar: Ann Elkjär, Jill Widén, Åsa Karlberg, Anna Svensdotter)
Musik av Anders Jormin, Lotta Wennäkoski, Tebogo Monnakgotla, Malin Bång, Steve Reich
Publik: Max enligt Coronareglerna, d v s fullsatt men inte fullt i salen
Arrangörer: Lidköpings Konsertförening i samarbete med Svenska Kyrkan

Lämna en kommentar