Carolina Jonsson – Ecolonia in my mind – Götene Konstförening

Gång på gång återkommer Carolina Jonsson till sitt Ecolonia. Det är, som hon själv säger, hennes arkiv där hon samlar iakttagelser och observationer om naturen om vardagen. Ecolonia är också ”mitt språk, mitt sätt att beskriva en verklighet vi skapar i samspel med våra omgivningar.”

Hennes nu aktuella utställning i Konstrummet i Götene har fått titeln Ecolonia in my mind.

Där visar hon, som jag ser det, två olika spår ur sitt ecoloniamaterial. Dels en serie hårdgipsreliefer med den mångtydiga samlingsrubriken Molds of Ecolonia. Mold betyder ju gjuta. Och de här bilderna är gjorda i form. Mold betyder också gestalta, och karaktär och mylla. Så titeln pekar mot öppen och kreativ tolkning efter eget skön. Carolina Jonsson har tagit ett herbarium och låtit gjuta av de pressade växterna. De framträder upphöjda i vitt mot en lika vit bakgrund. Det är som oftast med Carolina Jonssons konst mycket, ja faktiskt mest, estetiskt.  Ljuset ger en sorts liv åt de döda växtformerna. De bleka döda växtbilderna för på så sätt nytt liv i konsten. De är mera dekorativa än expressiva. Mer för ögat än för tanken. Döda växter, som här i vit liksvepning, blir förstås en (över)tydlig vanitassymbol.

Carolina Jonsson har sitt konstnärliga huvudspår inom video och fotokonst. Nästan alltid är bilderna stilla, långsamma och monotona. Det är lätt att konstatera, och hon säger det själv, att tiden är en av viktiga ingredienser i hennes konst. Hennes bilder kräver att man tar tid på sig. Har tålamod och öppna sinnen.

På den här utställningen visas ett videoverk. Det heter Untitled painting #14. Och låt oss börja där. Hennes videos har som titeln indikerar här många måleriska kvaliteter. Färgen, perspektivet och ljuset gör att jag ibland upplever dem som nutida varianter av måleri, ibland med stildrag ur klassisk barock. I den här finns subtila ljusdunkeleffekter. Fast med vår tids teknik förstås. På TV- skärmen här ser vi en fin komposition som nästan ser ut att vara helt stilla. Det tog en bra stund innan jag märkte de mycket långsamma rörelserna. Motivets miljö och sceneri är från vägbygget från Källby mot Lidköping.

Stillbilder ur Untitled painting #14

Hon har följt arbetet under den långa tillkomstprocessen. På videon ser man det långa sår i naturen som stora maskiner har fläkt upp. Spåren efter de arbetena bildar ett dramatiskt mönster i den nakna jorden. I bildens framkant sitter en flicka och smeker en mörk kanin. Stillheten känns total. De flankerande björkarna rör sig inte. Inte ett ljud hörs. Den enda, mycket långsamma, rörelsen, är flickans hand som smeker kaninen, och när hon ibland höjer huvudet och tittar. Kanske mot oss, men snarare ut i en oviss framtid. 

Motivet är fyllt av ett milt, liksom förklarande ljus som man kan känna igen från klassiskt religiöst måleri. Det gör att det skapas en vacker scen i den öde vägvallen. Bilden startar många tankar. Om vad vi gör med naturen och om olika sätt att förhålla sig till den och att se den. Kontrasten mellan den sårade naturen och intimiteten och närheten mellan flicka och kaninen är anslående och drabbande. Det är en bild man stannar upp inför och reflekterar över. Sån är Carolina Jonssons konst när den är som bäst.

Det var ett välordnat konstarrangemang som Götene konstförening öppnade på måndagskvällen. Coronaanpassningen gjorde faktiskt besöket mer spännande än de vanliga precovidvernissagerna. Vi fick gå in utställningsrummet högst 5 personer i taget. Utställningsöppningen fick därigenom mera tyngdpunkt på konsten och mindre på minglet. Carolina Jonssons konst kräver tid och odelad uppmärksamhet och det kunde den få här.

Carolina Jonsson är en högintressant konstnär som man börjar få upp ögonen för på allvar även på hemmaplan. Hon har gjort många stora utsmyckningsuppdrag i storstäder. Skövde Konstmuseum har köpt in ännu ett verk av henne och i somras fick hon Eldhska stipendiet, det största konststipendiet i krokarna.

Den här välarrangerade konstkvällen avslutades med att Carolina Jonsson berättade om sina konstnärliga tankar och visade bilder på verk. Vi satt utomhus och småfrös i den kyliga septemberkvällen. Men det var det väl värt.
BO BORG

Foto: Bo Borg


Götene Kommunhus 
Ecolonia in my mind
Videoverk och Hårdgipsreliefer
av Carolina Jonsson.
Utställningen pågår t.o.m. den 1 oktober 2020
Arrangör: Götene Konstförening


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s