
Danilo Stankovics mest kända och spektakulära verk är den bokbuss i Kristianstad han dekorerat till praktfull överlastning. Han har förvandlat bussen till en rullande sagoskog som ser ut som en turnébuss för ett rockband från Yellow Submarine-tiden. Den liksom många av hans bilder blir hållplatser på en tidsresa.
Ett genomgående tema i utställningen är Danilo Stankovics intresse för myt och magi i folktro från olika länder i Europa. Det har tagit sig olika uttryck över åren.
De äldre verken kan beskrivas som intensiva, med starka måleriska uttryck. Det finns flera drag som mystifierar de i grunden rätt enkla motiven. Ett är att uttrycket förhöjs genom att han lämnar den konventionella färgskalan på ett sätt som förändrar bilden genom att förvandla det vanliga till något ovanligare. Uttrycket psykedelisk, ofta i betydelsen själsöppnande, används om den här stilen. En tanke i den traditionen är att konsten genom att förändra det vi ser som realistiskt, särskilt färgmässigt, ska öppna vägar mot andra verklighetsdimensioner som finns utanför ögats standardfokus och schablonseende. Det måleriska uttrycket blir starkt och får ett vibrerande liv med häftig puls.

På den här utställningen visas exempel på hur Danilo Stankovic tillämpar greppet både på berättande bilder med figurer och miljö, och på abstrakta mönster. Ibland slår psykedelian över i sin gamla släkting surrealismen. En stor målning av en kvinna med ett extra ansikte på magen i en sjuk färgskala är en pueril banalitet. En skulptur av en lustig gubbe med en enda tand och horn högt uppe på en vägg verkar mest vara en ploj på skoj.
Andra verk är tätare och mera uttrycksfulla. En målning som ”Från värld till värld” ser ut som en affisch eller ett skivomslag från flower powereran. Samma sak med målningen ”Strata III”. Andra är mera trolska. Här finns målningar i en fulnaivistisk stil som ser ut som uppspeedade sagoboksbilder.
Målningen ”Så går allt i kring” är lätt den bästa på utställningen, med ett starkt och gåtfullt uttryck. Folkloren kryddas med sextiotalsnostalgi.
Det här färgstarka måleriet är i övrigt det bästa på utställningen. De intensiva färgerna pockar på betraktarens uppmärksamhet och lockar fram många kreativa ”varför!?”
Det har nyligen skett ett skifte som kan uppfattas som tvärt i Danilo Stankovics måleri. Bilder från båda perioderna visas nu alltså tillsammans på den här utställningen.
Hans mest aktuella verk som visas här är en serie akvareller med motiv som ser ut som pedagogiska bokillustrationer från förrförra sekelskiftet. Trots att de här bilderna sägs handla om folktro, ja till och med mystik nämns, blir det inte särskilt engagerande. Det känns torrt både till innehåll och i utförande.
De är återhållna i färgen, ofta en enda blek färg som varieras och moduleras effektfullt med hjälp av ljuset. Det är rasande skickligt utfört med sin subtila nyansprecision.

Splittrat eller mångsidigt? Både och! I de äldre målningarna blixtrar det till av högspänning. De nyare akvarellerna har en annan sorts laddning, men då mer av svagström.
Danilo Stankovic från Malmö har sina bilder hängande i Lidköpings coronastängda Konsthall. Publiken får inte komma in. Men konsthallsfolket gör det bästa av en svår situation. Hallen är helt upplyst så man kan se in genom ett av de stora fönstren och få en uppfattning om en del av utställningen. Det får en att längta in. Längre upp på gatan i ett annat fönster hänger Stankovics akvarell ”Rauriser Tal” och om just den kan man höra konstnären själv berätta om på en videointervju på hemsidan och på Facebook. Och i ett av bibliotekets fönster på andra sidan huset kan man se ett bildspel av hela utställningen på en stor TV-skärm. Bra jobbat av konsthallen som hellre tänder ett litet ljus än sitter på kontoret och förbannar coronamörkret.
BO BORG
Lidköpings Konsthall
Töcken
Danilo Stankovic
Utställningsperiod 21 november -16 januari
Lidköpings kommun följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att begränsa smittspridning av covid-19. Därför håller Lidköpings Konsthall stängt tills Folkhälsomyndigheten ändrar dessa rekommendationer.
