
Att gå på en utställning med verk av Chennet Juhlin är som att träffa en gammal god vän man inte sett på ett tag. Man känner igen direkt. Men efter en stund märker man att det hänt saker. Ingen revolution, men förändringar och förbättringar. Utveckling helt enkelt.
Chennet Juhlin är en erfaren och förfaren konstnär som vet vad det handlar om. Han vet vad han vill göra och ger sig med friskt mod i kast med att göra det. Han vet att det är i arbetet det som ska ske sker. I stort och i smått. Han vet att det gäller att hänga i och hålla på. Och han gör det.

Den nya utställningen på Falbygdens museum omfattar ett knappt fyrtiotal verk i flera av de tekniker han jobbar i. Han har en stor bredd i sitt skapande och genomför sina konstnärliga idéer i flera tekniker.
Utställningen domineras förstås av måleriet. Man känner direkt igen hans faiblesse för den dramatiska, gärna litet storslagna, gesten Det kan vara en markerad rörelse, en överraskande, vid första anblicken svårgripbar, händelse eller detalj, eller en stämningsmättad helhet. Hans återkommande motiv med en röd strimma i isväggen är ett tydligt exempel. Det finns en målning med det motivet på utställningen.
Chennet Juhlin jobbar i en expressionistisk tradition, oftast med landskapet som utgångspunkt. Hans stil är kraftfull. Färgerna är starka och deras ofta dramatiska möten laddas med energi. Han tar ut svängarna och väjer inte för starka kontraster eller teatrala åtbörder. Han har blick för måleriska händelser och effekter och vad som skapar en effektfull målning. ”Direktheten är helt central i mitt arbete”, säger han. Och utställningen ger syn för sägen.
I naturen har han och hans måleri hittat sitt konstnärliga viste. Han kan sina landskap. Ett liv som landskapsskildrare har gett honom kunskaper om hur landskapet ska fås att tjäna hans konstnärliga mål och syften. Man upplever ingen tvekan i vare sig måleriet, naturfenomenen han skildrar, eller de starka gesterna och färgerna. Som konstnär är han alltid på jakt efter det speciella, det som skapar energi och dramatik. Han tycks sträva efter att få ett kraftfullt tryck i färgen. Finlir får andra hålla på med. Han låter sin stil, sina färgideal och sitt temperament möta naturen. Det blir ett möte med mycket naturkänsla men ändå mest på konstens villkor. I den här interaktionen mellan kultur, natur och sin konstnärspersonlighet utvinner han kraft och intensitet och ett personligt konstnärligt uttryck.
Central i utställningen är den stora målningen Nära Renhjärtat. Här finns allt det bästa i Chennet Juhlins måleri, färgglädjen, naturen, dramatiken och målaren själv mitt ute i naturen. Konstnär, konst och natur i en lycklig förening i ett ostoppbart inspirerat och tillsynes direkt flöde. Vilken smittande målarglädje! I en annan bild, den som heter Röd afton, har vi en helt annan stämning. Vi ser en båt på väg mot det okända i ett vatten som färgats rött av solnedgången. Stämningen är förtätad. Dramatiken stark, men sordinerad som i Chet Bakers trumpet. Färjkarlen på väg mot dödsriket? Dramatik är ett mångfacetterat begrepp som tar sig olika uttryck i det Juhlinska måleriet.
Även i grafiken söker han det tillspetsade och den effekt det kan skapa. Den grafik han visar här är etsningar och torrnålar. Han bearbetar minnesbilder från vardagen, resor eller naturen. Han jobbar inte i första hand med symboler utan bearbetar det speciella i intrycken som inspirerat till en större allmängiltighet. Det gör att hans gestaltning blir inkluderande, större än ögonblicket och erfarenheten kan också delas av oss.
Den grafiska processen gör att han jobbar på ett annat sätt här än i måleriet. Tekniken dämpar temperamentet och utlevelsen. Även om han söker fånga spontaniteten i teckningen blir det på ett annat mera kontrollerat sätt när det ska föras över till plåten. På utställningen visas bl. a. ett självporträtt som är en av hans bilder jag sätter främst.
Han visar också några skulpturer, reliefer i brons. Det är fiskhuvuden, ett av hans favoritmotiv. Formen ska vara enkel, det är innehållet som ska vara komplext menar han. Och de här fiskarna har historier att berätta det ser man.
Ett litet objekt, ett förgyllt skoblock med titeln Till minne av Gizelle har en särskild aura och utstrålning.
På utsållningens vernissage uruppfördes filmen Fragment 2020–21. Den visar ”mikromålningar” ur Chennet Juhlins dagbok. De är filmade av Roy Sällström som också komponerat musik till bilderna. Det får en att stanna upp för de små akvarellerna. Bilder och musik ger kraft till varandra. På filmen läser också Carolina Juhlin några dikter av Chennet Juhlin.
Utställningen är en stark lägesrapport och positionsangivelse för en konstnär som vet att det gäller att hålla på.
BO BORG
Falbygdens museum, Falköping
Falbygdens Konstförening
Chennet Juhlin
Måleri, skulptur, grafik, glas, objekt, blandteknikarbeten. I utställningen visas också Fragment 2020–21, en film kring Chennet Juhlins dagböcker
Utställningstid: 14 mars-11 april 2021
Museet är när detta skrivs 2021-03-22 stängt.
Jag bokade en tid och fick komma in.
Gör det du också på museet@falbygden.se eller ring 0515–885050
Litteratur: Det gäller att hålla på…