Ida Persson – Watchers and Conductors

Man kan skissartat säga att Ida Persson gör abstrakt konst som ser ut som konkret. Ida Persson har fått en hedersutmärkelse från Olle Baertlingstiftelsen. Och det får en förstås att tänka i viss riktning. Jag ser väl ingen direkt koppling till Baertlings bilder mer än att båda bygger sina kompositioner med linjalritade fält. I övrigt är väl allt så olika det kan bli. Baertling skydde associationer till den yttre verkligheten, medan Ida Perssons motiv sägs utgå ifrån övervakningskameror och bevakningsutrustning. Men eftersom jag inte vet något om hur sådan utrustning ser ut så skulle jag se utifrån mina egna förutsättningar utan den betraktaranvisningen se hennes konst som konkreta konstruktioner.

Jag kan få en lös association från Ida Perssons bilder till mästaren Sten Eklund. Han var på intet sätt konkretist, med det fanns tysta märkliga byggnadsliknande former som de i hennes bilder. Och hennes är stillsamma konstruktioner och lågmälda kompositioner på gränsen till den Eklundska tystnaden. Till det den sordin

erade färgskalan.

Varför prövar jag flera konstbegrepp och konstnärsnamn när jag närmar mig Ida Perssons bilder? Kanske för att konst föds ur konst och konstnärsassociationer får vissa begrepp att dyka upp som jag tror mig ha nytta av i tillägnelsen av de bilder jag nu ser.

De här tankarna väcks innan jag börjar fördjupa mig i den sobra boken med bilder av hennes konst som just kommit ut på Kalejdoskops förlag.

När jag läser förordet av en Viktor Neumann blir jag förvirrad på högre nivå. Där står bland annat att hennes bilder är ”… paintings that express the dynamics of power and pleasure.” Hur de gör det kan inte jag se så gärna jag än ville. I den korta täta texten åberopas sju (7!) teoretiker och en filmare. Och detta på dryga två sidor! Alla de djupsinnigheter som Ida Perssons bilder tillskrivs där har jag inga möjligheter få kontakt med utifrån konstverken. Konsten står sig bra för mig ändå.

Ida Persson gör väldigt stiliga bilder. På bokens framsida är några av hennes kompositioner tryckta i ofärgad relief i grov grå kartong. Ryggen är i en ljus turkos. När såg man en så vacker bok senast? Det markerar att det handlar om en konst där det estetiska sätts i högsätet.

Det är en anspråksfull estetik som tillämpas. I första avdelningen presenteras vad jag uppfattar hennes skisser och förstudier i blyerts och akryl som verk i sig. Många motiv går igen varierade. I förordet betecknas det som iterabilitet, ett nytt begrepp för mig innan jag läste den här boken. Det handlar om semiotiska system som får sin betydelse genom att upprepas.

Men för mig är det med bilderna på målningarna det blir intressantare än den här beordningen. Tredimensionaliteten är en viktig del av kompositionerna. När man ser dem ser bildbyggena främmande, nästan litet otäcka ut. Detta trots, eller är det just därför, att de måttfulla och sobra formerna är så smakfullt färgsatta i dova smultna toner. Utskjutande former skapar ett både dekorativa och ödesmättat skuggspel. I några utskjutande former är det hål. Är det där man ska tänka sig de omtalade övervakningskamerorna? Jag ser det inte så, trots tipset. Vissa av bilderna ser spöklika och ödsliga ut. Många av formerna känns slutna om sin gåta.

Ida Perssons bilder har många dekorativa kvaliteter. Hon har konstruerat en egen bildvärld. Verkens motiv retar fantasin och väcker oroande tankar. Bilderna bär en ödesmättad stämning och många gäckande hemligheter.

BO BORG


Ida Persson – Watchers and Conductors, Sketches from 2012–2020
Text: Viktor Neumann (texten är på engelska och ej översatt)
Foto: Johan Österholm
Layout: Jens Selin
ISBN: 978-91-7936-130-3
Förlag: Kalejdoskop

Fakta om Ida Persson: Född 1985. Bor och arbetar i Malmö. Stipendium från Fredrik Roos Stiftelse med, den när jag ser hennes konst begripliga, motiveringen: “for developing a personal imagery that reveals the power of relationships in society.”

2 kommentarer

  1. Intressant med alla instruktioner från olika håll. Är nog överflödiga vid nästa utgivning.

    Gilla

  2. Det ligger i tiden! Teoribildningen önskar att en målning inte bara kan vara en målning.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s