
Det är ingen tillfällighet att bokens pärmar är rosa som rallarrosens blommor. Den handlar om följderna för landskapet, och människorna i och nära det, när Stora och Lilla Lule älv hårdexploaterades för att vi skulle få vattenkraft. Dom som gjorde jobbet kallas för vattenrallare i deras spår sägs den rosa rallarrosen ha följt.
På bokens pärm finns ett relieftryck. Det är en grafisk bild i djuptryck av floderna. Det är mycket estetiskt och slår liksom an tonen. Och det är min första reaktion.
Boken verkar vara ute i ett slags politiskt syfte. Det förstärks av att en av de få meningar som står i boken är: ”Min mamma brukar berätta att min morfar alltid sa att Luleälv är socialdemokraternas största svek.”
Jag som är sörlänning, även jag med socialdemokrater i släkten, har alltid fått lära mig hur bra det var att vi har den rena vattenkraften i Norrland så vi slipper kärnkraft och importberoende. Men vi söderut får ju strömmen och de som bor i krokarna är ju de som får ta miljösmällarna. Kraftverken i Luleälvarna producerar en tiondel av Sveriges elförbrukning.
I Lule älv har det byggts stora kraftverk, inalles 15 stycken från 1915 till in på sjuttiotalet. Så stora projekt har rivit upp stora sår i det praktfulla landskapet. Vissa delar av vattendragen har torrlagts för att deras vatten ger mer kraft om det leds åt annat håll. Inga växter kan leva på älvarnas stränder eftersom vattenståndet hela tiden varierar. Bebyggelse kom att läggas under dammarnas vatten. Och vattenlivet har störts och rubbats svårt. Sveriges längsta torrfåra går som ett sår genom landskapet i sjutton kilometer. Kvar finns inte ens en död älv, bara dess avtryck.
Boken heter Älven. Det är en fotobok av Mia Rogersdotter Gran. Hon har sina rötter i Luleå. Hon ville följa älven från källorna ner till havet och se vad vattenkraftsutbyggnaden gjort med landskapet. Hennes verktyg för att dokumentera sina intryck och det stämningar hon upplevde var en Hasselbladare med ett 80mm objektiv för det mesta.
Boken har ett speciellt upplägg. Bilderna ligger på ett lätt gulfärgat matt papper. Det finns några små texter, men bildsidorna är helt textfria. Det ger bilderna av de förfulade landskapen ett estetiskt nästan poetiskt intryck. Det vilar ett lugn, resignation är kanske ett bättre ord, i bilderna.
För att få ingångar och information till bilderna som inte finns i boken finns en separat bilaga. På dess ena sida finns en skiss över hur älvens lopp se ut. På den andra en bildförteckning med angivande av den plats där bilden är tagen och några ”syntolkningsord”. Till bilden från Stora Sjöfallet står orden; hål, staket, livboj, ledning, vatten, sprängt berg, stenar, larmlampa. Det är förstås knastertorrkorrekt. Mig ger det ingen ingång till bilden. Eller svar på några varför. Man ser bleka bilder som ser ut att vara tagna för länge sedan. Och som varje industrianläggning i naturmiljö ser det fult ut. Betong mot grönska. Luftledningar vars linjer skär sönder vyerna. Anblicken skulle förstås vara vackrare utan ingreppen.
Bilderna skildrar de sår kraftverksanläggningarnas orsakat i det magnifika landskapet. Men det är ändå svårt att inte främst se boken som en konstfotobok. Bilderna är i en dämpad färgskala. Det blir som blekta gamla färgbilder från en annan tid. Kontrasterna i färgspelet är svaga. Det är bildinnehållet som står för dramatiken och det förstärks inte här med vare sig foto- eller photoshopteknik. Ibland är det uppslag med samma motiv med liten förskjutning på varje sida. Det greppet får en att stanna upp och undra. Likaså när det plötsligt kommer ett tomt uppslag. Boken har ena benet i det dokumentära och det andra i det poetiska. Det vinner bilderna på. Men det ökar knappast den polemiska kraften.
BO BORG

Bok: Ädno/Älven/The River
Fotograf och författare: Mia Rogersdotter Gran
Bokens texter är på tre språk: Svenska, lulesamiska och engelska
Grafisk form: Vendela Wetterström
Eget förlag
ISBN: 978-91-519-4323-7
Mia Rogersdotter Gran (1987) född i Luleå, bosatt i Kållered. Hon har en kandidat i konst från Konstfack och en master i fotografi vid HDK-Valand.
2018 tilldelades hon Hasselbladsstiftelsens Naturfotostipendium för att genomföra Ädno / Älven / The river, som är hennes debutbok.
