
Det verkar omöjligt att tala om Malin Lagers maskinbroderier utan att använda ordet ”skickligt”. Jag försökte, men jag klarar det inte heller. Så låt oss klara av det från början. Hennes broderier är överjävligt skickligt gjorda. Man blir alldeles knockad!
Som alltid är hantverket inget självändamål. Och det vore orättvist att mest tala om det som det så ofta görs när det gäller Malin Lagers bilder. För det här är konst och ska naturligtvis betraktas som den förstklassiga konst det är, inte som symaskinsreklam. Sedan är det förstås så att det ena förutsätter det andra. Och i hennes fall är det bilderna som talar själva, inte teorier på bilagor som så illa ofta är fallet numera. Har man bra konstidéer, som hon har, behöver man inte kalla konsten idébaserad i uppsatser. Hennes konst talar för sig själv. Vältaligt så det räcker.
På den här utställningen finns några bilder som verkligen är fascinerande. Motiven är utsnitt ur ängar. Suveränt komponerade. Fint avvägda i färgen och med en intrikat och vacker ljusskildring av en klass man sällan ser. De här bilderna är läckert optiska, nästan tredimensionella. Man tänker på fotorealism utan att de varken är fotografiska eller realistiska. Möjligen är det magisk realism, ett sätt att inte bara visa verkligheten utan också berätta om någon ny sida av den. Göra något osett synligt vid sidan av det verklighetstrogna. Det är som en synvilla av något man har sett men aldrig på det här viset. Här finns en kärlek till naturen som är smittande.
Malin Lager gestaltar oansenliga och vardagliga motiv som visar att ingen del av naturen är obetydlig. Men, och det säger jag utan att det är en invändning, är verkligen gatsten och ett ängsmyller så storslaget och vackert som det ser ut på hennes bilder? Litet är det väl att hennes imponerande kunnande skapar ett slags anabola steroider för ögat. De gatstenar som är Vara konserthus i särklass bästa utsmyckning lyser som smycken med konstens eget skimmer. Och det gör de bara för den som har gåvan att se som hon kan. Och bilderna har kraften att få oss att vilja kunna det. Sånt kan den bästa konsten.
På utställningen visas också en annan typ av verk. Ett träd med ett ansikte känns stiliserat och stelt på ett sätt som jag inte tycker klär hennes uttryck. Jag ser den bilden som en övergång till de mer abstrakta bilder hon visar. Det är textilcollage med välvalda tyger i färg och glans. Även här får hon ett ljusspel i bilderna som är lockande för ögat och fascinerande i uttrycket. Men i de här bilderna slätas hennes originalitet ut.
Men det är snart glömt när man tittar tillbaka på gräsmotiven. Det är banne mig något magiskt med de där bilderna. Något jag inte vet just någon annan än Malin Lager som kan skapa.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Götene Konstförening
Textilt broderi
Malin Lager
6/9 – 30/9 2021