
Jesper Waldersten är en mångsysslare i bilder. Ibland är det serier, bl. a. i DN. Och bokillustrationer som till en ny utgåva av Bröderna Lejonhjärta. Han har också gjort bilder till Göteborgsoperans uppsättning av operorna i Niebelungens Ring. De fick ett Svenska Designprisets guld och kan köpas på bärkassar. När hans bilder ställs ut på gallerier och konsthallar kallas de konst. Skillnaden mot bruksbilderna är hårfin, om ens det. Reklamen har förstås en beställare med förväntningar och önskemål som påverkar och styr. I konsten är han sin egen beställare. Men oavsett sammanhang känner man igen sin Waldersten. Han är kreativ och tror, tveklöst verkar det, på sina konstnärliga infall. Även om idéen inte är den bästa gör han det bästa av den. Och han har modet att satsa allt på även en enkel idé. Och all in är alltid en bra attityd i konsten.
På Lidköpings Konsthall visar han en massiv utställning av stora fotografier. Han kallar det själv en greatest hits ur sin stora utställning på Fotografiska härför leden,
Det är en utställning fylld av slagkraftiga uttryck som ger starka intryck. Bilderna som är fotografier har litet av reklamens direkthet och slagkraft. De har bildmässiga punchlines som fångar uppmärksamheten. De förbryllar, inte på djupet, men på ett sätt som får en att massera hjärncellerna och skärpa sinnena.
Waldersten är kreativ och tror på och litar till sina konstnärliga infall. Även de gånger idéen inte är den bästa gör han det bästa av den.
Han har gjort bilder när han målat med vatten på ett betonggolv i hettan på stipendiemekkat Capri. Vätskan har dunstat bort och med det bilderna, så hans foton av dem blir minnen av något som förflyktigats och flytt som minnena gör. Förgängligheten har blivit oförgängliggjord som den alltid blir i konsten. Men här blir det en annorlunda historia, för en historia blir det alltid med Waldersten. Även om bilderna inte alltid har något att säga själva så har upphovsmannen alltid något kul att berätta om dem som gör att man ger dem en ny chans. Och som alltid gör orden att man ser mer, ibland mer än det finns att se.
Döden är ett motiv i utställningen. En bild visar en korsfäst streckgubbe mot en gul fond. Konstintresserade associerar till Andres Serranos mycket kontroversiella verk Piss Christ där ett krucifix placerats i en pisspåse. Men här blir något helt annat. Oklart vad. Men ingen blir nog upprörd eller provocerad. Men blinkningen till Serrano ger en konsumtionspoäng, och en sådan association får betraktaren att känna sig bildad, och det gör hen positivt inställd till bilden.
Ett annat av de stora fotografierna avbildar isvakar. Det blir som runda vita bollar mot den mörka isen. När han satt öga, öga, näsa, mun på dem som svarta fläckar ser det ut som kranier i en massgrav. Bilden är anslående.
Flera av bilderna är djur i hans speciella idiom, med många, långa rinnande ben. Andra med horn.
Waldersten gör snärtiga och slagkraftiga bilder. Han visar bland annat verk med roliga oneliners. De presenteras skrivna på gammeldagsa skrivmaskiner (han samlar på sådana), avfotograferade och förstorade. Ofta är det kluriga texter som fintar med förnuftet.
Här finns också en småkul film. En hand, antagligen konstnärens, gör en ring om en död fluga och skriver You are here. Så blåser han iväg flugan och gör en ny ring runt den igen. Samma utsaga är sann i båda fallen fast flugan är på olika platser. Varken språk eller bild kan förmedla mer än en tillfällig sanning.
Waldersten leker med vårt sätt att se på bilder. Ett verk visar baksidan ( ja i det här fallet blir det ju framsidan!?) av en tavla. Uppgängningstråden tecknar styvt uppåt. Han har ritat en gubbe på den. Och se; vips blev tråden ett berg också. Och bilden blir gåtfull. Vad kan det tänkas finnas på den framsida som för konstens skull blivit baksida. Inga djupsinnigheter men fyndigt och kul.
Det är blandad kompott på den här utställningen. Från döden till fniss. Men det är nåt med hans bilder. Flera av dem fångar en och skakar om vanetänkandet. Och det är en bra egenskap bra konst har.
Jag låter honom själv sammanfatta med en av utställningens textverk: ”Det behöver inte vara svårare än så här. Men det är det.”
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Lidköpings Konsthall
All over Lidköping
Jesper Waldersten
Utställningstid: 11 september – 30 oktober 2021