Scencollage – Skara skolscen

Skara Skolscen ger oss unika möjligheter att se ny, bra teater. Vi får möta de unga skådespelareleverna i föreställningar, en efter två terminer och en slutproduktion. Det är med en särskild förväntan man ser de pjäserna. Till skillnad från institutionsteatrarna är det alltid nya ansikten. Det handlar om unga skådespelare som verkligen är på tårna av lust till teatern och skådespeleriet.

Kanske skulle man kunna likna deras framträdanden med förälskelse medan institutionerna står för den mogna och erfarna kärleken. De unga döljer sin osäkerhet bakom en mask av säkerhet. Det finns en potential av kreativitet i den attityden. Det ger när det vill sig en fräschör åt föreställningarna. Alla kanter är inte avslipade än. Men spelglädjen är inte att ta miste på. Man känner den och berörs av den på ett särskilt sätt som publik.

Molly Wendelius, Sass Wolgers

I fredags var det premiär på andraterminselevernas (de går tre terminer) scencollage. De gav utdrag ur fyra pjäser som blev en fullmatad föreställning där alla skådespelarwannabeena kunde vara med i minst en roll var. Pjäserna var nya för mig. Särskilt fångades jag av Johanna Emanuelssons Skimrande vatten. Inte minst på grund av Alice Stenbergs nyanserade rolltolkning.

Alice Stenberg, Kassandra Asker, Siri Svedberg

Det blev en intressant teaterstund med allvarliga pjäser som krävde seriösa insatser. De bars av all den entusiasm och jävlaranamma man förknippar med ungdomen. Man kan också se ett problem som generaliserande kan sägas höra unga skådespelare till. De spelar för mycket. Inte sällan blir (över)spelet som när det som skulle bli en skir akvarell målas med tjocka oljefärger. Aggression och frustration (som det handlade mycket om här) måste inte spottas fram i varje replik. Varje konfliktfyllt samtal måste inte föras norenskt. Det tror jag att de här andraterminseleverna ska ägna en del av sin återstående utbildningstid åt.  Att lära sig tona ner och hitta mera nyanserade uttryck för känslorna. Vi i publiken är inte så dumma att man måste skriva varje replik på en bräda och slå den in i våra huvuden. Jag menar att regissören av de här föreställningarna skulle ägnat mer uppmärksamhet åt detta med att nyansera, och i vissa fall vardagisera.

Vera Dahl, Kajsa Linnéa Holmqvist

Men med det sagt imponeras man av hur mycket de ändå vill och kan. Det är inga lätta scener de har i sitt collage. De skall gestalta svåra relationer och situationer om bland annat skilsmässa, utanförskap och mobbning.

De gör det inte lätt för sig. De har just ingen scenografi och inga kostymer att gömma sig i. Här är skådespeleriet naket i centrum. Och så ska det förstås vara på en teaterskola. Så var det med eftertryck här. Jag tyckte att det särskilt brände till av drabbande rolltolkningar i pjäserna Ljusets Rike och alldeles särskilt i Skimrande vatten.

Det här var pjäser med angeläget innehåll och engagerade skådespelare. Då blir det stark och tät teater. Som här. Helt olika sorts roller. Svåra karaktärer som satts i fascinerande spel. Och med den speciella kraften som bara levande teater har. Den unika interaktionen mellan skådespelare och publik fungerade bra här och det är ett gott tecken.

Synd att man inte gjort ett ordentligt program med bilder, så man fick veta vem som är vem av de unga skådespelartalangerna.

Skara Skolscen är verkligen en viktig, jag skulle säga omistlig del av vår skaraborgska kulturinfrastruktur att vara glad och stolt över. Att varje år få möta unga skådespelartalanger i ambitiösa uppsättningar är guld för oss teaterintresserade. Jag hade stort utbyte av den här ambitiösa föreställningen och ser fram emot den 20 november då det är premiär på deras slutproduktion med pjäsen ”100 SÅNGER” av Roland Schimmelpfennig.

BO BORG

Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Skara Skolscen
Scencollage (recensionen avser en skolföreställning den 1 okt)
Excerpter ur pjäserna Glasäpplen av Anders Duus, Skimrande vatten av Johanna Emanuelsson, Söndag av Dennis Magnusson, Ljusets Rike av Lucas Svensson
Regi: Alexandra Lindholm,
På scen: Kassandra Asker, Vera Dahl, Betty Fjellström, Philip Hammarstedt, Kajsa Linnea Holmqvist, Filippa Hugosson, Matilda Lindekrantz, Hjalmar Sonesson, Alice Stenberg, Siri Svedberg, Molly Wendelius, Sass Wolgers
Ljus och ljud: Anders Boēsen
Röst sång och tal: Margareta Johansson
Dans och rörelse: Marie Lager
Scenframställning: Björn Sjöquisr
Improvisation: Robert Pukitis
Design: Philip Hammarstedt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s