40 ÅR med TRYCK – Konstgrafiska och Galleri Lucifer

Berndt Jutemar visste vad han gjorde när han drog i gång Skaraborgs Konstgrafiska verkstad. Verkstan har blivit ett vattenhål för dem som vill jobba med grafik. Här finns subventionerade arbetslokaler, utrustning och kollegor att ta stöd emot och kanske inspireras av. Skaraborgs Konstgrafiska verkstad har blivit vad det skulle, en gemensam utpost för konstgrafiker i marknadsindividualismens självupptagna spegelsal.

Och nu har verkstan vuxit och utvecklats under fyrtio år. Och den är still going strong. När man gör sin jubileumsutställning måste man samarbete med grannen Galleri Lucifer för att bilder av alla ska rymmas.

Utställningen domineras av en jättestor tavla. Ytan är indelad i 25 rutor och dessa har fyllt av bilder som medlemmar i verkstan gjort med Skövdes kartbild som utgångspunkt. ”hellre enhet i mångfald än splittring i enfald”, heter det. Men frågan är om det gäller här. Nåt vidare konstverk blir det inte, varken helt eller delvis. Men bilden fungerar kanske som reklamskylt, och det var väl det som var tänkt. Man kan ta bort motsättningen mellan konst och reklam (obs bara ibland!!) visade popkonstnärerna en gång, Men den här tavlan blir nånting annat. Så jag vänder den ryggen och går på jakt på konstupplevelser bland utställningens uppsjö av tryck i skilda stilar och olika tekniker.

Och här finns många på olika sätt intressanta bilder.

Kul att se att Torbjörn Nolkrantz lämnat bestående influenser efter sig. Här finns två fåglar med tydliga drag av Torbjörn Nolkrantz stil och grepp. Jag Tänker på Raine Falkås akvarellerade torrnål betitlad Vid Hawaii hålan och Ulf Uvestens ”fine art print” Sportlov.

En bild mera i tiden är Markus Jenemarks bild Billingebadet. Den ser ut som ett fotografi, som antagligen är datormanipulerat (ja, säg det foto som inte är det nuförtiden). Tekniken kallas glicée. Det betyder att bilden är utskriven i en bra skrivare. När trycket kan anses övergå från att vara en reproduktion eller ett grafiskt (konst)verk beror till stor del på hur och i vilken omfattning konstnären har varit inblandad i och styrt processen. Här får vi förmoda att Skaraborgs Konstgrafiska verkstad går i god för att det är ett grafiskt verk och inte en reproduktion som visas bland grafiken. Men till syvende och sist är det förstås konstnären själv som bestämmer. Fine fotografen Markus Jenemarks bild är i alla händelser stämningstät.

 Teknikbeteckningar är ofta viktiga i grafiksammanhang. Men när en bild som Björn Dahlbergs heter Träsnitt Boulogne och bar teknikbeteckningen ”foto Glicée/fine art print” blir jag förvirrad. Ett träsnitt är väl ett träsnitt och vilket är det konstnärliga skälet att fotografera det och trycka det som ”fine art print”. Oavsett de tekniska spetsfundigheterna (själv är jag mer intresserad av konst än teknik) är det ett blad med en svart dödens ö och en mera expressiv vangoggig himmel i gulbrunt.

Den här utställningen ger flera tillfällen att njuta av traditionell grafik i klassiska metoder. Mats Svensson är verkligen en av verkstans klippor och traditionsbärare. Han jobbar fram starkt dramatiska bilder med den klassiska dialektiken mellan ljus och svärta som kan bli så spännande i en skicklig konstnärs, som Mats, bearbetning och gestaltning. Teknikbeteckningen är etsning/torrnål och den behärskar Mats till fulländning. Hans bild har en förtätad, olycksbådande, nattsvart stämning över sig. Titeln, Du sköna nya värld, alluderar på Aldous Huxleys dystopiska roman och har samma pessimistiska stämning. Det finns en poetisk kraft i Mats Svenssons konstnärliga uttryck.

 Ett grafiskt blad (torrnål/gravyr) där teknik och motiv samverkar på ett fint och ömsesidigt förmerande sätt är Eva Ullbergs bild Grästorva. Det är lågmält och naturnära på ett inkännande sätt. Det är en vardagsobservation som gjorts med respekt för naturens storhet även i det lilla.

Chennet Juhlin visar ett dubbelsjälvporträtt. Det är fina självgranskande bilder av den gamle konstnären. De känns autentiska och riktiga. Han ger det föreställande en erfaren konstnärs rådbråkning. Han är mera ute efter uppriktighet i mötet mellan motiv och konst än att försköna och lägga till rätta. När han tryckt de båda bilderna ramar han in dem med några storslagna måleriska gester. Chennet Julin är verkligen bra när han är bra.

En favorit på utställningen är Edna Cers etsning Hästar. Vilken suverän tecknare hon är. Och vilken utpräglad bildkänsla hon har. Bilden känns tidlös. Ett klassiskt grafiskt blad i toppklass.

Utställningen visar i övrigt den stora bredd verksamheten i Skaraborgs Konstgrafiska Verkstad har.

BO BORG

Foto Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Galleri Lucifer och Skaraborgs Konstgrafiska verkstad
40 ÅR med TRYCK
Jubileumsutställning med anledning av att Skaraborgs Konstgrafiska i Skövde firar 40-årsjubileum.
Flertalet av de som nu är aktiva på verkstaden deltar med varsitt tryck.
30 oktober – 21 november 2021

Janne Hilmersson, Cementfabriken, etsning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s