Ekdahls i Lidköpings Konsthall

Det känns som man gör en tidsresa när man går in på Lidköpings Konsthall den här gången. Man möts av konst som tycks vara från en svunnen tid. Inte minsta samtidskonstgrepp så långt ögat når. Därmed inte sagt att det vi ser inte är samtida konst, den är ju gjord i närtid. Men här är det inte samtidskonstens teoretiserande bildretorik man ägnar sig åt. Det är nog inte problemställningar som är de här konstnärernas fokus. De är bildmakare.

Det är en familjeutställning. Hans och Gerd Ekdahl är ett par och Marja är deras dotter.

Gerd och Hans Ekdahl har båda gedigna konstnärsutbildningar. Gerd har gått på Konstindustriskolan 1962–1966 och Valands Konstskola 1967–1968. Hans har utbildat sig bl. a på Slöjdföreningens skola 1956–1960 och Valands Konstskola 1962–1967. De har båda gjort många utställningar genom åren och utfört offentliga utsmyckningar.

Gerd Ekdahl visar måleri och några större textilverk. Det är ljusa och fräscha målningar i stora format. Det är dekorativa bilder med föreställande inslag och mycket milda och dekorativa bokmärkessnälla färgställningar. Färgerna ger sina mönster och sitt pulserande spel. Bildytan bryts upp av ljuseffekter som skapar egna mönster. Figurerna och deras miljöer skildras inte i någon konventionell naturens ordning. Här tycks det handla om bild och färgpoesi där ljuset löser upp formerna och skapar sina egna utsagor. Det är rara bilder. Ibland kan jag uppfatta influenser från Chagall i blandningen av avbildning och fantasi. Hon visar också stora bildvävnader. En är mer figurativ med svävande chagalliga figurer. En annan har ett mera renodlat prydande mönster. Gerd Ekdahl visar också målningar på glas så monterade att de kan ställas mot ljuset. Och när ljuset kommer rätt genomlyses de på ett praktfullt sätt och figurerna får det där glödande förklarande ljuset som gör dem statuariska.

Hans Ekdahl är en erfaren målare fast förankrad i en klassisk målartradition.  Jag uppfattar inte hans måleri som sökande, utan mera som en redovisning av vad han funnit och kommit fram till och tagit fasta på genom de många målaråren. Jag ser hans målningar som tunga av förvissning. Jag tycker mig se många referenser, kalla det hommager, till målarkollegor genom åren. Här finns en blinkning till Kylberg både i färgspel och komposition. Andra bilder för tankarna till Ulf Gripenholms tysta klassicerande figurkompositioner. Eller Bertil Almlöfs sätt att se på landskapet färgprakt. Genomgående i en rad målningar är en röd liten boll som söker sig in i de olika kompositionerna. Jag tänker på målarkollegan Olle Schmidts ord: ”Det blir alltid bättre med bollar.” Den lilla röda formen retas litet och aktiverar kompositionerna och för in något apart i bilderna.

Marja Ekdahl visar keramik. Hon är autodidakt och har jobbat i keramik och skulptur sedan tonåren. Hon har succesivt fortbildat sig i drejning, raku, gjutning, och olika grafiska trycktekniker.

Här visar hon figurer i små format. Flera har djur som motiv. De har en air av sympati, vänlighet och respekt för naturens utsatta skörhet. Hon visar också dockor med blanka teateransikten. Hennes metod är ofta gjutning i gipsformar med porslinslera. Hon visar också kakelplattor med screenade mönster.

BO BORG

Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Lidköpings Konsthall
c/o Lidköpings konstförening
Hasse och Gerd Ekdahl tillsammans med Marja Ekdahl
visar målningar, vävar, glas och skulptur
4 december 2021 – 8 januari 2022


boborg.se@gmail.com

1 kommentar

  1. Hej Bo!
    Läser dina kommentarer. Intresserad av konst som uttrycker känslor och inte bara färg.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s