9 to 5 Musikal i Lisch – Folkets hus, Lidköping

Rusa till Folkets Hus biljettkassor –  för den här musikalen vill ni se!

Musikal i Lisch bjuder på underhållning av bästa märke. Deras uppsättning av 9 to 5 är en bra musikal, bättre än många. Och Musikal i Lisch ger den i en riktigt helgjuten uppsättning, där många talanger blommar ut till en helskön musikalbukett. Sångnumren fungerar fint och skämten sitter som Dolly Partons BHar. Man skrattar gott, men det är inga tomflabb, för det här är en musikal med ett aktuellt och angeläget tema.  Det handlar om sexuella trakasserier och manligt översitteri på arbetsplatser. Genom att driva med det och skoja om det ser vi patriarkatets monumentala feltänk i hela sin löjliga och uppblåsta tomhet.

Innan föreställningen börjar hälsas vi av Dolly Parton på film. Hon är ju en sådan artist som går genom duken, så det kändes nästa som hon var där. När hon hälsar välkommen känner man sig sannerligen kärkommen.

Sen börjar det litet trevande men snart rusar det på som en kanot i forsränning. Låten 9 to 5 är en superhit av det slag som inte släpper taget, fast den vid det här laget är över fyrtio år. En sån pärla är outslitlig och tappar inte sin lyster.

Handlingen i musikalen är enkel och ändå litet mångbottnad. I centrum står tre brudar som är stencoola utan att veta om det liksom. De utsätts på olika sätt för sin pösmunk till chefs gemena härskarstrategier. En superambitiös och skarp tjej förbigår han å det grövsta i ett befordringsärende för att i stället tillsätta en manlig medelmåtta i groggkretsen. En annan av tjejerna hänger han lystet efter som en hormonstinn kardborre fast hon på intet sätt ger sitt samtycke. En tredje som är ny och litet osäker i början mobbar han. Och en som är obrottsligt lojal mot honom bortom sans och vett, henne ser han inte.

Något måste göras. Och det gör tjejerna själva. De buntar helt enkelt ihop och låser in skitstövelchefen och tar över firman själva och inför rättvisa arbetsmetoder och trivselbefrämjande åtgärder. Och, ja… Ni förstår själva.

Låter den här beskrivningen av handlingen torr och tråkig så kan jag garantera att Musikal i Lisch föreställning inte är det. Tvärtom! Det här blir en både festlig och tänkvärd feelgoodhelkväll.

Det är nästan omöjligt att föreställa sig hur mycket entusiasm och arbete det har gått åt att få en så här stor uppsättning med amatörer att gå som en kronometer. Massor av repetitioner förstås. Det är många svåra stora roller. Och mindre roller som är helt oumbärliga om helheten ska fungera. Producenten och regissören Jesper Bengtsson har gjort en enastående insats för att hålla ihop och formera det här vinnande laget.

Det är länge sedan (1980) som filmen och låten 9 to 5 som erövrade världen kom. Det var sekreterarnas och deras skrivmaskiners och jättekopiatorers tid. Och kaffekokande åt chefen. Filmen, så komedi den är, slog ner som en bomb i USA då. Tänka sig att tjejer och kontorsslavar vågade sticka upp mot en manlig chef och visa på ett bättre alternativ hur arbetet på kontoret kan organiseras och skötas.

Filmen och låten förknippas förstås med Dolly Parton som spelade Doralee. Dolly är ju på alla sätt större än livet. Så det vore förstås meningslöst att malla sin rollfigur efter henne. Det har man klokt nog inte heller gjort.

Louise Thielfoldts insatser som Doralee är bra. Hon är rapp och kul. Man får sympati för hennes rollfigur. Och hon sjunger bra, särskilt fastnar jag för en countryinfluerad sång som sitter som en cowboyhatt i exakt rätt storlek.

Nykomlingen på arbetsplatsen Judy görs perfekt sekreterartantigt av Nina Tågerud. En av hennes solosånger (hennes aria som vi skulle säga om det var opera) är föreställningens musikaliska höjdpunkt med sång i toppklass.

Nina Tågerud och Viktoria Lundborg

Viktoria Lundberg har en viktig roll som Violet Hon sliter och släpar. Hon vill upp, men slår alltid huvudet mot glastaket. Man förstår hennes ilska och besvikelse.

Det är kring de här tre handlingen kretsar. Hur mycket i populärkulturen handlar inte om vänskapen mellan män? Det är en av den här berättelsens förtjänster att här handlar det om underdogbrudar som tar en match mot överheten och vinner för att de är vänner och håller ihop.

Susanne Malm gör Roz, chefens förtrogna skvallerbytta och förlängda öra och arm ute verksamheten. Hon gör ett förvandlingsnummer från torris till vamp som kräver sin kvinna.

David Berggren

Chefen, mansgrisen och gubbslemmet, spelas av David Berggren, som gör honom till en rolig och löjlig skithög som förblindad av sin makt tror på sin egen dubbelmoral.

Den här musikaliska anrättningen välkryddad med massor av fina insatser i de mindre rollerna.

Sammantaget blir det en kanonmusikal.

Det finns mitt i gemytet småvassa scener som exemplifierar kvinnoförtrycket. Det är ett effektivt grepp. Genom att konflikterna dras ut i sina yttersta konsekvenser ser man patriarkatets farsartade agerande i all sin orättfärdiga löjlighet.

Musiken är skriven av Dolly Parton och Musikal i Lisch har ett band som hanterar stilbytena i den goa musiken.

Unna er en helkväll med musikalfyrverkeristerna i Musikal i Lisch när dom glänser i 9 to 5. Det är både ni och dom värda!

BO BORG

Foto Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Folkets Hus Lidköping
musikalen 9 to 5. Recensionen avser premiärföreställningen den 5 januari 2022
Musik: Dolly Parton
Text: Patricia Resnick
Regi: Jesper Bengtsson
Koreografi: Frida Jones
Kapellmästare: Jan Björklund (förutom Jan ingår Andreas Venderholt, Dag Unenge, Kevin McCallum, Jan Brodin och Fredrik Bogren i orkestern)
På scen: David Berggren, Klara Englund, Astrid Fortea, Sanna Friedenthal, Malin Gustafsson, Johannes Ivenholt, Jens Johansson, Malin Johansson, Viktoria Lundborg, Rosanna Malm, Joaquin Nilsson, Lillevie Petersson, Alicia Pettersson, Malin Smedberg, Arvid Sundberg, Lennart Sundh, Louise Thielfoldt, Nina Tågerud, Evelina Winter

Publik. Det hade rymts många fler. Jag gissar att det hade med coronan att göra.

Föreställningar, alla i januari: 5, 8, 9, 14, 15 (dubbla föreställningar), 16, 21, 22 (dubbla föreställningar).

När den här recensionen skrivs den 8 januari kommer besked från Folkets Hus att från denna dag gäller: ”Vi återför regeln med en tom plats mellan varje bokning. Det innebär att du som bokar biljetter från och med nu automatiskt får en icke bokningsbar stol på vardera sida om din bokning. Detta för att minska trängsel och minska risken för smittspridning.”

Folkets Hus månar om oss och tar inga risker.

Hoppas Musikal i Lisch kompenseras för det oförskyllda inkomstbortfallet Covidrestriktionerna innebär. Allt annat vore upprörande orättvist.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s