
Hatten av för Skövde Konstmuseum som vill vara transparanta med vad de gör med skattebetalarnas pengar. Utställningen Nyinköp 2021 öppnade den 9 december. Man vill att den ska ses som ”… en tidig julklapp till Skövdes innevånare från oss på Konstmuseet.” Då måste det verkligen vara rätt, för de här ”julklapparna” kan man inte byta efter helgerna.
Vilka kriterier de haft för sina inköp framgår inte. Man tänker sig att de mycket kvalificerade konstvetare som anställts för att administrera vårt gemensamma minne vet vad som behövs för att göra samlingen så relevant som möjligt. Men de inköp som visas här känns med förlov sagt litet hipp som happ för oss utomstående när vi inte får svar på varför just dessa verk valts. Finns det en plan om vad Skövde Konstmuseums samling ska innehålla? Och varför vissa verk ska köpas in? Påverkar enstaka inköp profilen när man har jätteinnehav av några enstaka konstnärer som det märkliga valet av hundratals verk av Christine Waller, eller Anna Sjödahl. Eller blir det bara som det blev?
På utställningen visas 19 inköpta verk. Antalet konstnärer som förvärvats är 6. Det framgår inte av det anorektiska utställningsmaterialet som finns i utställningen om det här är alla förvärv till samlingarna som gjordes 2021. Om det är så blir en första tanke man får är att museet måtte ha oerhört litet pengar till inköp om det här är allt man kunnat köpa in. Och har man så små resurser som det verkar blir valet förstås särskilt grannlaga.


Man har skaffat två små akrylmålningar av Jan-Erik Svensson. Han är en fin målare från omlandet som naturligtvis har en självklar plats i museets samlingar. Det här är landskapsstycken med inspiration från en stipendieresa till Frankrike. De heter Landskap och minne. Och så är det förstås. En landskapsmålning är både bild av det man sett och bilden av minnet av det och den dualismen är en både intellektuell och känslofull puls i de här målningarna. Liksom förstås färg- och formspelet. Och uttryckets relation till konsthistoriens långa landskapstradition.

Utställningen domineras storleksmässigt av tre stora tavlor av stockholmaren Daniel Jouseff. För mig är de ointressanta både vad avser form och innehåll. Stort format och attityd kan förstås också vara viktig för att märkas i den samtida konstköckenmöddingen. Och sprejlinjerna för tankar till den graffiti som omhuldas av vissa. Men därutöver…
Erik Magassa är ett namn i samtiden. Av honom har man köpt in tre fotografier som ser glada och roliga ut, men som av titlarna att döma handlar de om förluster.


Ingegärd Granberg
Bra att Ingegärd Granberg blir representerad i samlingarna. Det är broderier på papper med nerv i uttrycket och utpräglad landskapskänsla. Motiven oscillerar på ett spännande sätt mellan föreställande och abstraktion
Ester Henning är väl representerad i museets basutställning. Jag ser inte vad fem bilder av en köksbyggnad tillför bilden av hennes skapande. Men 5 stycken sådana ingår efter 2021 års inköp i samlingen.
Göran Magnusson
Till slut ingår 4 nya akrylmålningar av Göran Magnusson efter 2021 år inköp i Konstmuseets samling. Han har en typisk stil som för tankarna till äldre tider, jag skulle säga femtiotalet utifrån estetiken, utan att exakt kunna precisera. Att det står en Volvo av nyare modell får mig inte att ändra uppfattning. Det är bilder med en speciell dekorativ vardagssymbolism som befinner sig på gränsen mot det illustrativa på ett personligt sätt som fångar intresset och har långtidsverkan i tillägnelsen.
Det var det hela.
19 nya verk. Det vore förstås intressant att veta hur tankarna har gått. Besöket sammanfattas för min del med frågetecken snarare än det utropstecken man vill ska åtfölja det som ska tillhöra vårt gemensamma minne. Jag tycker att vårt lokala konstmuseum ska förvärva de centrala verken av våra centrala lokala konstnärer, jag tänker förstås på Andreas Eriksson, Frida Fjellman, Jörgen Fogelqvist, Lars-Erik Ström, Kerstin Bergh, Lars Johansson, Henrik Allert och Berndt Jutemar för att bara nämna de viktigaste. Deras bästa verk, och sådana finns det gott om, ska förstås finnas på ”hemmamuseet”. Så länge inte så har skett, och det kan man nog inte säga att det har, tycker jag det ska styra prioriteringen.
Det är förstås bra, och här kommer transparensen igen, jag skulle säga självklart, att ett museum visar vad man köpt in för dem som har betalt kalaset.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Skövde Konstmuseum
Sal: Konstmuseet Fokus
Nyinköp 2021
Utställningstid: 9 december 2021 – 13 februari 2022.