Champagnetårar – Göteborgsoperans Skövdescen

Göteborgsoperans uppsättning av Champagnetårar är underhållning av bästa märke. Med en intressant story och en sopranstjärna som Carolina Sandgren då blir det åka av

En del av oss har bilden av operett som något förstelnat och fast i formen som en gammal målning. Inget kunde vara mer felaktigt visade det sig bokstavligen på premiären av Champagnetårar. Den tomma scenen gav syn för sägen, med en gammeldagsig målning av operettkungen Jacques Offenbach på ena sidan och hans stjärna och diva Hortense Schneider på den andra. Litet musealt kändes det. Men så hände det saker i målningarna. Och plötsligt bryts målningarnas ytor och ut kommer de två operettikonerna och vi får möta dem livsens levande.

Det här är en metaföreställning. En operett om operett. Det är ingen av Offenbachs kända operetter som spelas i sin helhet. I stället har man gjort ett collage, en historia som har några av Offenbachs greatest hits som sin ryggrad. Och vilka sånger han har skapat!

En berättare (Ingalill Wagelin) ger kontexten och fyller i det som behövs för att det ska bli en fungerande story. Låter det skolboksaktigt så kan jag lova att det inte är det. Här har vi fyra artister som var på sitt sätt fyller berättelsen med liv och lust. Det blir inte en endaste longör vad jag kunde märka. Det finns ett tempo i föreställningen som negerar tiden. Min kompis sa i pausen att det var väldigt vad fort första avdelningen gick. Och det gjorde den andra också.

Handlingen är relationen mellan Jacques Offenbach (Lars Hjertner) och hans främsta solist och diva Hortense Schneider (Carolina Sandegren). Framgångar och skaparglädje varvas av dramatiska konflikter och det ger puls och dynamik i föreställningen.

Det lilla nästan intima formatet som föreställningen framförs i ger en närhet som är en annan än när operett spelas på stora scener. Och ackompanjemanget är här reducerat till ett ensamt piano och ibland några enkla fiolinslag. Offenbachs musik är så slagkraftig, så melodisk och sångbar att den fungerar även i nerskalad form. Jag vande mig snart och trivdes med förutsättningarna. Att närheten kan vara avslöjande var inget problem här, snarare tvärtom, med så skickliga och rutinerade artister som fick blomma ut.

Lars Hjertner gör en kul gubbe av sin Offenbach, litet nördig, men charmig. Hjertner är en skådespelare som inte tycks kunna säga en replik utan att göra minst en gest till den. Ibland blir det kul, andra gånger blir det litet för mycket too much.

Det är klart att det här blir Carolina Sandgrens föreställning. Hon har all den allsidighet, rutin och charm som kan ge liv åt en sångerska som Hortense Schneider. Sandgren slog igenom i början av nittiotalet och har gjort massor av både tunga och lätta roller som fast knuten till Göteborgsoperan. Hon är en sopran som kan fylla de olika sångerna med rätt känslor och stämningar. Hon har ett temperament och en mångsidighet som ger rollfiguren skilda sidor och ger sångerna var och en sin särart. Hon har en smittande glimt både i röst och öga. Det är en ren njutning att höra en sångerska av hennes kaliber som dessutom är en skådespelerska som gestaltar sin rollfigurs sammansatthet i med och motgång och hennes förvandling från bonnajänta till stjärna. Det är en föreställning fylld av dramatik och starka och teatraliska känslor. Ibland rusade champagnen ystert, andra gånger blandades den med tårar för att anknyta till Föreställningsnamnet.

Rekommenderas!

BO BORG

Foto Tilo Stengel

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Göteborgsoperans Skövdescen
Skövde Kulturhus den 10 februari 2022 – PREMIÄR
Champagnetårar
Regi: och bearbetning
Regi: Louise Böregård
Musikalisk ledning: Per Larsson
Scenografi: Thomas Johansson
Kostymdesign: Irene Turegård
Ljusdesign
På scen: Lars Hjertner som Jacques Offenbach
Carolina Sandegren som Hortense Schneider
Ingalill Wagelin som berättaren
Per Larsson, musiker
Publik: Litet glest i bänkarna trots att covidrestriktionerna är släppta


Föreställningar:
Skövde Kulturhus: Torsdag 10, Lördag, 12 februari, Tisdag 15 och Torsdag 17 mars
Göteborgsoperans Lilla scen, Göteborg : Onsdag 9 mars, Torsdag 10 mars, Lördag 12 mars, Söndag 13 mars
Årås Kvarn, Mullsjö Lördag 26 februari, Apollon Folkets Hus Kulturhuset, Trollhättan, Söndag 27 februari
Bergs Bygdegård, Berg Onsdag 2 mars
Hjärtumsgården, Hjärtum Lördag 5 mars
Esplandteatern, Lidköping Söndag 6 mars
Sätila Bygdegård, Sätila, Lördag 19 mars
Kulturen, Vårgårda Söndag 20 mars
Otterbäckens Folkets hus Tisdagen den 22 mars
Kulturbruket på Dal, Mellerud, Torsdag 24 mars kl. 19.00
Vrångöhuset, Vrångö Lördag 26 mars

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s