Triss i Jutemar i Skövde

Det hände mycket kring Berndt Jutemar på hans nittioandra födelsedag 20.02.22. Dels släpptes den stora boken om hans konstnärskap. Den har titeln ”Berndt Jutemar – Minnen som varar” och omfattar 256 välmatade sidor i stort format. I den finns massor av bra bilder på bra konst, men också en del ur konstnärens liv. En välbehövlig helhetsbild av ett omfattande och rikt konstnärskap.

Boken har fått sin titel efter en haiku av Charlott Winkvist som med poesins speciella skärpa sammanfattar Berndt Jutemars uttryck som skulptör

Hugger i stenar
Bilder, eld, luft, vatten, jord
Minnen som varar

Boken är skriven av undertecknad konstboksveteran.

Boksignering

Samma dag den 22 februari 2022 var det vernissage på en utställning med grafik och skulpturer av Berndt Jutemar på Skövde konstmuseum.

Konstchefen Thomas Oldrell hälsade Berndt och besökarna välkomna och samtalade med konstnären. Bokens författare Bo Borg berättade om dess tillblivelse.

Ett besök på utställningen får en eftertrycklig start med ett mycket starkt grafiskt blad i storformat som möter en i trappan när man går upp till utställningsrummen. Det är ur museets samlingar, en kraftfull bild i storformat som bär namnet Hommage à Posada. Det är ett motiv om kamp och smärta. Som framgår av titeln är bladet en hyllning till mästaren José Guadelope Posada (1852–1913).

Hommage à Posada och Posadas hatt – nedan t.h

Berndt Jutemar stötte först på hans konst vid en resa i Posadas hemland Mexiko och hans starka bilder gjorde djupt och bestående intryck. Berndt Jutemar har gjort flera bilder som på olika sätt är hyllningar till mästaren, bl. a Posadas hatt som visas på den samtidigt pågående utställningen på Galleri Lucifer.  Museets blad är en etsning i mycket stort format. Det är gjort i flera färger i ett återhållet men mycket kraftfullt uttryck.

Bladet har ett uttrycksmässigt släktskap med Picassos Guernica. Jag ser det som ett övertygande kraftprov där Berndt Jutemar visar vilken skicklig och viktig konstnär han är. I det första utställningsrummet visas också två andra blad i mycket stora format. Vem än Berndt Jutemar klarar sådana utmaningar tekniskt, men också konstnärligt?

I ett annat rum vissas ett antal blad ur den så kallade Alhambrasviten. Det är träsnitt i stora format. Inspirationen och idéen fick konstnären vid en resa i början av 2000-talet till Granada i Spanien och särskilt då i palatsområdet Alhambra med det speciella moriska bildspråket från 12- och 13-hundratalet man kan möta där. Det är fyllt av speciell symbolik.
I byggnaderna fanns också rinnande vatten och Berndt Jutemar gjorde då också kopplingar till hans eget intresse för fiske. Resultatet blev poetiska och mycket stiliga bildminnen i en blandning av geometri och organiska former.
Det blev träsnitt så stora att de fick tryckas från två sammanfogade tryckstockar i det här fallet träfiberplattor. Några av de här bladen har påmålade färginslag i akryl. Till bildernas starka uttryck bidrar variationerna i svärta och spelet mellan kallt och varmt. Bilderna visas för första gången på den här utställningen och de ger utställningsrummet en särskild laddning.

På utställningen visas också flera mindre skulpturer. Bland dem lägger jag särskilt märke till den kalkstensskulptur som har namnet Min filosofiska sten och som är från 2007. Den är ett centralt verk i Jutemars oeuvre och min speciella favorit (i hård konkurrens) i hans stenskulpturproduktion. Skulpturen bär inspiration från olika delar i Dürers gravyr Melancholia från 1514. Skulpturen bär den magiska kvadraten på ena sidan. Cirkeln står för andlighet. Han har också huggit och slipat fram en tredimensionell form som bygger på femhörningen, som även den också återfinns hos Dürer. Och på en sida den råa, liksom obearbetade stenen. Det här är en skulptur i absolut toppklass.

Berndt förevisar Min filosofiska sten

Utställningen upptar två små rum och en mellanliggande gång i Konstmuseet.


Samma dag öppnades en utställning med grafik, skulptur och collage på Galleri Lucifer. Där visas ett stort antal grafiska blad i olika tekniker från olika perioder i det långa konstnärskapet. Här kan man också se den sällan visade skulpturen Lutande monolit och tre av de fem träskulpturerna med Platons fem element som motiv.

Tre av Platons fem element

Men utställningen domineras av de 41 grafiska bladen och de stora collagen. Dessa sista, ett för respektive eld, vind jord, vatten och etern är en särskilt kraftfull och vacker svit. Med dessa collage av återvunnen kasserad grafik har han låtit grafiken ge sig ut på nya äventyr.

Platons Eld och Jord, collage, 2016

Här finns också det stora stiliga träsnitt som har titeln Posadas hatt.

Berndt var segelflygare i sin ungdom. Här finns bilder som fångar upp hans intresse för flygande bland annat några fina drakar från 80-talet.

Här finns också bilder med motiv hämtade ur hans fiskeintresse bl. a. två fina färgetsningar med spätta och makrill som motiv.

Spätta, 1985 och Makrill, 1986

Det finns många bilder från hans resor. Speciella favoriter är de som heter Regngud från Mexikoresan 1995.

Regngud, 1985 och Skalle, 1985

Berndt Jutemar tillverkade en harmonograf 2007. Men hjälp av en sinnrik mantagervadmanhaverkonstruktion byggde han sin pendelmaskin. Genom att sätta den i rörelse på olika vis fick han den att med hjälp av pendels samverkan med tyngdlagen skapa bilder som det svänger om. Det återstår endast ett fåtal av dessa bilder. Tre av dessa harmoniska och vackra bilder visas nu på utställningen.

Det svänger III

Det här är bara några exempel på all den mångfald Berndt Jutemar haft, både tekniskt och motivmässigt genom åren. Det är ett äventyr att följa med på den bildresan.

Berndt Jutemar har samarbetat med kollegor i olika projekt. I det lilla utställningsrummet på Skaraborgs konstgrafiska verkstad visas några av de grafiska mappar han gjort tillsammans med andra ledande grafiker. Dels en från den en resa med ledande grafiker i Japan 1987.  Det är mappar som markerar Berndt Jutemars position bland de ledande svenska grafikerna.  I mappen ingår förutom Berndt Jutemars etsning även blad av Ruth Goldman-Grosin, Hasse Hasselgren, Lars Hellström, Björn Krestesen, Minako Masui, Rachelle Puryear, Kersti Söderström-Ergon och P-G Thelander.

Här visas också den mapp ledande grafiker gjorde för att hjälpa till med finansieringen av en storformatspress till Mästertryckaren Ole Larsen 1990. Där finns blad av förutom Berndt Jutemar bilder av Lennart Aschenbrenner, Peter Hahne, Peter Sjöblom och Ulf Trotzig. Berndt var sedan den förste som fick ett blad tryckt i den storformatspress som införskaffades.

Vi på boborg.se vill gratulera Berndt Jutemar på hans 92:andra födelsedag och till den nya boken och hans tre utställningar som startade på födelsedagen.

Utställningarna Triss i Jutemar är en vinnarhand! Missa inte tillfället att se dem alla!

BO BORG

Foto Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Utställningar med Berndt Jutemar
Skövde Konstmuseum, 22 februari – 24 april 2022
Galleri Lucifer, 22 februari – 13 mars 2022
Skaraborgs Konstgrafiska verkstad, 22 februari – 13 mars 2022

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s