Kerro Holmberg – Galleri Aveny, Göteborg

Jag minns mitt första möte med Kerro Holmbergs måleri. Inte konstigt eftersom jag då blev helt förvirrad. Det var en Vernissagehelg för flera år sedan på Kastellgatan och jag hade klarat av några gallerier och skulle avsluta med Galleri Aveny. Det såg ut arr vara många besökare på galleriet, det var före Pandemin. På något sätt hade jag fått för mig att det skulle vara en för mig känd konstnär som ställde ut, men inte hade mitt odelade intresse.

Klev in i trängslen banade mig en bit in, vände och gick ut. Några meter ut på gatan insåg jag; det på väggarna stämde inte med min förutfattade mening. Åter in på galleriet – insåg att det var en helt annan konstnär, som jag då inte kände till, men intressant. Tror t.o.m. att jag gjorde ett extra besök galleriets exklusiva öppna måndag, dagen därpå, för att kunna fotografera utan att det stod besökare ivägen.

Den här utställningen består till en stor del av en svit målningar Hannah Höch in ihren garten / Hannah Höch i sin trädgård. Kerro Holmberg upptäckte henne när hon i Berlin kom över en bok om konstnären och hennes trädgård.

Hannah Höch (1889 – 1978) var aktiv inom den dadaistiska rörelsen. Hon var den enda kvinnliga medlemmen i Berlin Club Dada. Hannah Höch ägnade sig åt fotomontage och räknas tillsammans med Raoul Hausmann, som de första användarna av den tekniken, som även ibland kallas för dadamontage. Hon var bekant med en rad av dadaismens förgrundsgestalter och samarbetade med Kurt Schwitters.
Höch var en av de få radikala konstnärer som inte tvingades fly undan nazisterna, även om hennes konst klassades som Entartete Kunst. Hon flyttade till ett hus i Heiligensee i utkanten av Berlin och klarade sig genom 1930- och 40-talens diktatur. Det lilla huset var från början en berså i trä, byggd 1913 vid Schulzendorfs flygfält. Den gjordes om till ett sommarhus 1920.
Trädgården med sina tusen kvadratmeter och huset måste ha varit nästan allt för Hannah Höch; glädjeämne, inspiration, ett konstverk, gömställe, mat för dagen och inkomstkälla. Hon sålde blommorna från trädgården på kyrkogården och frukten på marknaden.
”Du måste spendera sex timmar i trädgården varje dag” och ”Du vilar när du gör trädgårdsarbete”, sa Hannah Höch en gång. En gång beskrev hon sin trädgård så här: ”Den producerar så mycket skönhet, så många olika färger och former, delikatess och berusande nöjen att den stillar min hunger efter det perfekta, det stora, det unika”.
Under fyrtio år skapade hon ett unikt trädgårdscollage. Hon var bosatt och verkade där fram till sin död 1978.
Huset och trädgården är idag kulturminnesmärkta.

Kerro Holmberg – Hannah Höch in ihren garten / Hannah Höch i sin trädgård

Flera av svitens målningar har tillhörande ”förklarande odlingspendanger”
Brunnen

Stötta och Plocka

Staga

Det finns även verk som inte ingår i Hannah Höch-sviten

Måttband (Edith Södergran)
The Ender Sisters
Svetlana Tichanouskaja, Olga Gorbunova, Maria Kalesnikava

Foto samt några ord: Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Kerro Holmberg
26.2 – 13.3 2022
Galleri Aveny, Kastellgatan 19, Göteborg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s