
Vilken föreställning!
Den tog andan ur en. Alla delar fungerade så sömlöst ihop. När så sker är opera svårslaget. Alla delar liksom förhöjer varandra med en kraft som få andra konstarter än just opera kan uppbåda.
Storyn i Herr Arnes Penningar gestaltar en moralisk och existentiell konflikt. Övervinner kärleken allt? Kan den få en att förlåta och älska den som mördat ens bästa vän för pengar. Många känslor sätts i spel, sådana som skuld, hämnd, lojalitet, ånger och kärlek. Försoningstanken prövas och förlorar till slut. Här finns alla dramats komponenter på de speciella sätt som ett allkonstverk som en opera kan ge extra djup och nyanser.
Herr Arnes penningar som bygger på Selma Lagerlöfs roman är verkligen dramatisk på ett sätt som passar operan. Ond bråd död, kärlek, och en hjärtekrossande moralisk konflikt. Så nog finns det dramatik så det räcker. Och det är operans livslust.
Den här operan kramar ur Selma Lagerlöfs berättelses hela drama på ett suveränt sätt. Det är kompositören Gösta Nystroems enda opera, färdigställd 1958. Musiken har drag av romantik blandad med tidigmodernism med stänk av Stravinskij. Musiken har en nordisk klangbotten, påtaglig när man hör den, fast den är svår att sätta fingret på. Det finns ett vemod som ibland kan brytas igenom av mer ljusa och lätt optimistiska stråk. Nystroem experimenterar också med klangerna. Berättelsen innehåller spöklika inslag, t ex genom att en död plötsligt finns levande med i handlingen. Det mystiska accentueras i musiken av en tongenerators aparta klanger. En annan gång integreras spel på en såg i operaorkesterklangerna på ett vackert, jordnära och drabbande sätt.
Huvudrollen som Elsalill görs av sopranen Julia Sporsén. Hon är heltigenom övertygande i sin roll. Vilken sångerska! Barytonen Anton Eriksson gör den Sir Archie som tillsammans med Elsalill är kärleksparet. Litet lös i konturerna känns han nog trots fina insatser. Fostersystern spelas av sopranen Sofie Asplund. Hon sjunger förstklassigt, men det är nåt som gör att hennes rollfigur inte laddas med den spöklika magi som rollfiguren behöver. Kanske är det regibeslut som gör att Sir Archie och Styvsystern inte tecknas distinktare. Tenoren Tomas Lind gör sin fiskargubbe Torarins tvivel och skuld på ett drabbande sätt. Jag har sett honom i flera roller. Frågan är om inte den här är den som passar honom bäst.
Det finns flera ordlösa körpartier i föreställningen. De är en omistlig kraftkälla och känsloskapare i föreställningen. Med dem kommer ståpälsen.
Dirigenten Patrik Ringborg leder orkestern till stordåd.
En föreställning på Göteborgsoperan har verkligen extra allt. Ta bara scenografin. Här var fantastiska scenbilder. Operans kompositör Gösta Nystroem (1890–1966) började sin konstnärsbana som målare. Och Göteborgsoperans scenograf Lars-Åke Thessman tycks ha tagit fasta på den kopplingen. Det är inte svårt att få associationer till Caspar David Friedrichs målning Ishavet när man ser skottarnas skepp ligga infruset bland stora hotfulla isblock. Bilden blir också symbolisk i det att både hos Lagerlöf och hos Friedrich handlar det om romantikens längtan efter att förlåten ska rämna och släppa ut känslan. Hela scenografin är verkligen bra. Där finns stämningsskapande och symboliska rörliga bilder där snön faller ibland och fåglar flyger. Även figurernas dräkter designade av Ann-Magret Fyregård bär historiens sextonhundratalsgråhet hos folket och låter dem effektfullt kontrastera mot de skotska legoknektarnas glansiga flärd.
Herr Arnes penningar i den här uppsättningen Göteborgsoperan blir en upplevelse utöver det vanliga. Den här operan spelas sällan. Och det finns en (1!) sång ur den på Spotify. Det måste det bli ändring på för här handlar det om en svensk opera i toppklass.
Operan herr Arnes penningar glömmer man inte i brådrasket.
BO BORG
Foto Lennart Sjöberg
Göteborgsoperan
Herr Arnes penningar
Musik: Gösta Nystroem
Libretto: Bertil Malmberg, efter Selma Lagerlöf
Regi: Mattias Elmerdal
Dirigent: Patrik Ringborg
På scen: Anders Lorentzson, Annalena Persson, Julia Sporsén, Sofie Asplund, Tomas Lind, Katarina Giotas, Anton Eriksson, Daniel Ralphsson, Erik Rosenius, Åke Zetterström, Kristoffer Töyrä, Mia Karlsson, Hannes Öberg, Mats Almgren, Göteborgsoperans kör och sångare från Högskolan för scen och musik
Scenografi: Lars-Åke Thessman
Kostymdesign: Ann-Margret Fyregård
Koreograf: Annika Lindqvist
Ljusdesign: Joakim Brink
Spelas till 13 mars 2022
Göteborgsoperans trailer till den recenserade uppsättningen av Herr Arnes penningar
Här kan du höra en sång ur första akten på Gösta Nystroems Herr Arnes penningar. Den enda jag hittat på Spotify. Den sjungs av Ruth Jacobsson och Busk Margit Jonsson
Ja jävlar den skulle jag velat se!
GillaGilla