Gallerirunda i mars 2022 – Göteborg

Hade först tänkt göra den på söndagen, men kom på i tid, att då har Hammarén stängt. Jag har här i Göteborg hört att några kallar det för stockholmsfasoner. Själv säger han att han vill ha lite ledig tid med familjen. Dessutom hörde jag dagen efter att han hade varit på galleribesök – lite bonus.

Så det börjar på en lördag. Där mötte jag inte bara konst av en välkänd konstnär, Jarl Ingvarsson, på väggarna. På kontoret i samtal med Pontus Hammarén satt en riktig göteborgslegendar: Fabian Carlsson.

Tillsammans med Styrbjörn Colliander startade de den berömda Cue Club. Här uppträdde svenska artister som Tages, Jackpots, Shakers, Apaches och Doris.  Snart började klubben locka stora internationella artister, som Yardbirds, The Searchers; Fleetwood Mac, Deep Purple och Moody Blues. Det finns mycket på nätet om Cue Club. De ä bar å sök.

De lite yngre, som inte var med när det begav sig, har kanske sett Peter Birros TV-serie Upp till kamp som visades 2007 (SVT) Den utspelar sig till stora delar på Cue Club under 1960- och 70-talen.
Tommy Rander hade tillsammans med Cue Club Forever, de finns på Facebook, denna dag ordnat en stor minneskväll. Det var därför Fabian Carlsson var på ett kort och ovanligt besök i Göteborg. Eller som han sa när han gick, — ­­­Hej, nu skall jag träffa ett gäng andra 70-åringar.

Fabian Carlsson var klubbägare bara under några år i början av Cue Clubs era. Sedan tog hans konstintresse över med konsthistoria och jobb som vaktmästare på konstmuseet. Där hade han och Pontus en hel del att prata om eftersom Pontus Pappa då var chef för konstmuseet i Göteborg.
Sedan öppnade han galleri i Göteborg, som under den tiden hade ett antal olika adresser. Fabian Carlsson och Kenneth Åberg, Galleri 69, var då ”de stora namnen” i det västsvenska konstlivet. Men Fabian Carlsson blev snart en internationell konsthandlare med galleri i New York och på Bond Street i London. Numera bor han i Spanien.

På väggarna fanns det en gammal bekant sedan slutet av 80-talet. Jarl Ingvarsson. Han kan också berätta. Hos Hammarén visar han Dragos och de andra. Jag har sett flera av hans utställningar runtom i Sverige. Varav fyra i Skövde.

Dragos eller Fantomen fanns en lång tid i Sverige under båda namnen. För den intresserade finns det mycket att läsa om det liksom flera olika teorier. De ä bar å sök.
I svensk konst har han den senaste tiden varit mera känd som den dubbelt påklädde/utklädde Mr Walker. Givetvis har Jarl Ingvarsson en egen variant på det. Ett antal målningar med Herr Gårman.

Bland ‘de andra’ finns bland annat Alf Lindberg blåser upp en lila ballong och Painters breakfast.


Söndagen därpå blev det Kastellgatan och först Galleri Uddenberg eftersom han på lör-sön stänger en timme tidigare än de andra gallerierna på Kastellgatan. Då får han en möjlighet att besöka andras utställningar. Gallerierna ligger tätt på gatan så det hinner han lätt kanske t.o.m. upp till Konstepidemin – om han inte är för pratsam.
Han visar en utställning Stigar i Undervegetationen av Björn Camenius.


Utanför dörren ser man att det till höger finns två gallerier till i samma kvarter. Men jag väljer vänster och sneddar över gatan. På väg till det konstnärsdrivna Galleri Box.

De visade en minimalistisk utställning av Jenny Åkerlund – Interpretive drift. Den handlade om ögat och glaskroppar. Hon undersöker seendets föränderliga natur och gränsområden. Allt enligt en liten katalog till utställningen.

Därefter blev det Galleri 54. Där fanns bara ett enda infoblad om utställningen och som väluppfostrad 40-talist tog jag inte det. Det blev bar å sök. Det visade sig att jag hade sett en mycket kort utställning (18-20 mars 2022) med Dustin Maxwell’s small things dying under a clear blue sky.


Vidare i samma kvarter till Göteborgs konstförenings galleri. De brukar ha två utställare en i det större rummet och en i det mindre. Blev lite frågande när jag klev in genom dörren och såg en liknande målning i det inre rummet som i det första.
Det visade sig att utställarna Karin Ström och Ivar Lövheim hade delat på hela galleriet.
Kanske bäst så, för husfridens skull. De är gifta med varandra.

Ivar Lövheim visade stora målningar som för mig känns som mikro eller makro. Sett i ett mikroskop eller högt över jordytan eller … Allt med mycket material och struktur. Ett konstnärligt grepp.

Karin Ström visade mindre målningar med vardagliga symboler och stundom en humoristisk glimt i ögat.


Åter ute på gatan i dagens urbana miljö.

Därefter blev det Galleri Aveny med Magdalena Eriksson. Henne har jag sett flera gånger på Aveny i Göteborg och även en gång i Skövde. Hon har alltid något att berätta i sitt måleri, ofta utifrån en personlig orsak. Man kan säga att det går två vägar; att hon uppsöker sitt måleri och måleriet uppsöker henne. Hon är mycket aktiv både som målare och människa. Ibland kan det kanske bli lite mycket som skall med i en målning. Men aldrig tråkigt.

Foto samt några ord av Rune Lindström

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Galleri Hammarén, Jarl Ingvarsson, 5 – 26 mars 2022
Galleri Uddenberg, Björn Camenius, 19 mars – 3 april 2022
Galleri Box, Jenny Åkerlund, 18 februari – 20 mars 2022
Galleri 54, Dustin Maxwell, 18 – 20 mars 2022
Göteborgs konstförening, Karin Ström & Ivar Lövheim, 19 mars – 10 april 2022
Galleri Aveny, Magdalena Eriksson, 19 mars – 10 april 2022

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s