Anette Sjölander – Stampens kvarn

Stampens kvarn är ett ställe strax utanför Forshem som ligger fint med omgivande vatten. Väl kommen in skapar den rustika lokalen en speciell stämning. En trappa upp finns rum där man av utställningsskäl monterat vita paneler.

Till denna idyll har Götene Konstförening flyttat för en utställning med skulptören, målaren, curatorn och kulturentreprenören Anette Sjölander. Och hennes verk trivs bra här.

Redan utanför lokalen står ett par av hennes stora skulpturer. En är den stiliserade bilden av en kvinna på rygg i nästan naturlig storlek. Den är grovt tillyxad. Hon har fångar ett uttryck av stilla vila, som om figuren flyter på vattnet. Första gången jag såg den vid Rum 44 stod den ute i en damms vatten och speglade sig på ytan. Den här skulpturen med vass, vatten och skogsbryn i fonden rör sig orörligt mellan tidsplanen. Toppklass. Jämte denna står här en märklig figur gjord i kombination av trä och rostig metall. Originellt och intressant både formellt och innehållsligt. De här verken utanför utställningslokalen slår an tonen. Den här utställningen lovar gott långt innan man kommit in i lokalen. Inne i Kvarnen kan man fortsätta se vilken både skicklig och mångsidig konstnär Anette Sjölander är.

Utställningsrummet domineras av fem hängande trädstammar formade som gammaldags blyertspennor med spetsen nedåt. Under varje en hög med träflis. Det är en anslående syn. Det har ingen betydelse om det betyder något. Man tänker på det man ser och tankarna går dit där de inte brukar vara. Så fungerar den goda konsten.

Bland de större verken finns också en märklig skulpturmaskin. Några fint skurna huvuden med ådringen som tatueringar i ansiktet. De är monterade på metallstag med en vev på varje. Snurrar man på veven vrider sig huvudena och figurernas får nya relationer. Det är ett speciellt verk, ömsom skulptur och ömsom installation som liksom de stora pennformerna visar att Anette Sjölander kan aktivera gränserna för sitt skapande och söker egna nya och annorlunda vägar.

Här finns också mera traditionell skulptur. Bäst tycker jag om ett dubbelporträtt hugget/skuret ur en barkig trädstam. Vilken förtätad stämning den bilden skapar.

Jag uppfattar att många av verken har ett allvar över sig. Det finns ett mörker i allvaret.

Men hon har också humor. En katt har lagt tassarna på ett byte. Katten är monterad av ett par bitar med tydlig skarv. Och råttan har inte helt kommit ut ur den bräda som ska bli dess kropp, men som bildar dess gestalt ändå. Bilden visar sin historia, men berättar också om hantverket i sig.

Här finns också flera mindre träskulpturer. Jag fastnar särskilt för en kvinnofigur med drag av egyptisk bildkonst. Hon bär på något. En hemlighet kanske.

Det finns en båge mellan vår tid och historien. För visst ser vissa av hennes arbeten ut att ha fungerat lika bra, men på ett annat sätt, i en annan tid. Några av de grovhuggna kvinnofigurerna för mina tankar till äldre kyrkokonst.

På golvet står några runda skålformer. Hon berättar på vernissagen att hon bränt fram håligheten. Det för tankarna till en annan tid och rit.

I ett fönster står några väl valda och arrangerade naturfynd och skapar en kontakt mellan kulturen och naturen utanför. Här känns det som om de är två sidor av samma sak.

Anette Sjölander har gjort en stark utställning som inger respekt för hennes starka och personliga konstnärliga skapande.

BO BORG

Foto: Bo Borg


Stampens kvarn, Hällekis
Anette Sjölander
Skulptur
Utställningstid: 25 april – 15 maj 2022
Götene Konstförening

Lämna en kommentar