Rum 44 fyller 10 år

Grattis Rum 44! Och ännu mer grattis till oss konstintresserade att Rum 44 funnits och finns.

Rum 44 i Mellby är en konstens frizon som jag gillar skarpt. Där är inte begreppet armlängds avstånd nödvändigt. För på Rum 44 omfamnas konsten som den är och vill vara på helt egna villkor. Ingen lägger sig i eller vill veta bättre eller bäst. Det är upp till konstnären. Precis som det ska vara, men långtifrån alltid är.

Frihet, kreativitetens förutsättning, råder här. Inte bara i ord som på vilken konstinstitution som helst, utan i praktiken. Och det är handlingen som skiljer anarna från vetarna.

När nu Rum 44 fyller 10 år kan vi se tillbaka på konst och utställningar som är så egensinniga och disparata som konst ska ha rätt att vara. Det här inget ställe som konstklippare och spekulerare kommer till. För det är inte den sortens konst eller konstvärld det handlar om här. Hit kommer däremot folk som vill umgås med olika sorters konst på dess egna villkor och i den takt och med de förutsättningar man själv har. Tacksamt har jag mött och ibland omfamnat sådant jag inte visste att jag var tilltalad eller intresserad av.

Frihet blir det centrala begreppet här. Och som biskop Thomas sa redan för snart sexhundra år sedan:

”Frihet är det ädlaste ting
Som sökas må all världen kring,
Den friheten väl kan bära.”

Och jag tycker mig se Rum 44 bära den väl. Det är deras usp.

BjörnTherkelso/Martin Hansson, Johan Suneson, Sigrid Wallskog

Generositet är ett annat begrepp som klär Rum 44s verksamhet. Dom ”bjuder in hela världen” till sitt tioårsfirande.  Och deras uttalade målsättning är att vara ett rum för alla sorters uttryck och experiment på uttryckarna och experimontörernas egna villkor

Rum 44 är ett konstreservat kring Anette och Per Sjölanders bostadshus och på deras tomt och marker. Alla delar av deras fastighet får tas i anspråk, Den stora tomten, ekonomibyggnaderna, de andra mindre husen och så vidare. På bostadshuset finns en vägg av mexitegel. Och visst, mexitegel är ju nästan en symbol för vad ”konstfolk” inte ska gilla När Anette och Per låtit konstnären Tony Topp göra ett graffittimönster på väggen är det vidsynt och storsint. Fult är det också, men det är smällar man får ta för konstens okränkbara frihet.

Tony Topp, Tomas Asplund Gustafsson, Chennet Juhlin 

På Rum 44:s tioårsjubileum visas all möjlig konst i olika tekniker och kvaliteter, inne och ute.  Till jubileet kom ett sextiotal utställare av olika slag. Många stilar och tekniker fanns i rikt mått. Alla verk är väl inte så jävla bra, men många är det. Och så själva finessen med konst är att olika betraktare föredrar skilda verk och har olika verk om deras kvalitet. Det finns till och med dom som gillar uttryck jag missaktar och tvärtom. Det är en bra grund för konstruktiva och livgivande konstsamtal. Hellre enhet i mångfald än likriktning. Rum 44 vill vara ett rum för alla sorters uttryck och experiment. Och de ger möjligheter till det. Nu får det väl sägas att huvudintrycket på jubileet snarare är en dragning åt traditionella uttryck och tekniker. Men det är, och det är det som är det fina i kråksången, upp till de medverkande.

Kanske har Anette Sjölander formulerat bra vad det handlar om här: ”Från det undermedvetna söker sig livet ut till händerna. Och utifrån materialet börjar sen samtalet.”

Åsa Lundqvist, Ulla Holmstrand

Jag kan inte låta bli att nämna några verk som bet sig fast hos mig. Tommy Wästberg visar ett triangelformat tyg genombrutet av triangelformer. Det är uppspänt mellan ett par träd vid kanten av en damm. Geometrin och naturens vildvuxenheta speglar sig liksom dubbelexponerande tillsammans i den stilla dammens vattenyta.

Sigrid Wallskog har gjort en mandorla direkt i gräsmattan. Ännu ett fint exempel på hennes konstnärlighet, kreativitet och oortodoxa stilkänsla.

Det känns fel att i den här paraden av konstnärer som gjort vad de vill koppla på konstkritikernivelleringen. Så jag stannar här. Och konstaterar att det var roligt att gå här och insupa alla möjliga intryck och träffa konstfolk av alla slag.

Alla möjliga institutioner säger sig vilja vara en mötesplats. Och så träffar man inte en kotte där. Rum 44 är en träffpunkt mitt i prick.

Jag har tyckt att det är långt att åka från min bas i Österäng till Rum 44 i Mellby. Men det blir kortare efter varje besök.

BO BORG

Foto: Bo Borg

Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se


Konstnärer som deltog lördagen 23 juli på RUM44, Varning för ART 2, 10-årsjubileeum 2022: Tony Topp, Gullvi Fält, Tony Abrahamsson, Eva Ullberg, Björn Thorkelson, Johan Sköld, Martin Hansson, Kicki Rask, Greta Bolin, Karin Albinsson, Ulla Holmstrand, Berith Stennabb, Elisabeth Larsson-Malmström, Börje Eriksson, Inge Dahlgren, Johan Suneson. Chennet Juhlin, Hans Andersson, Fredrik Åder, Britta Lyse bäck, Jessica Lenhult, Africa Coll, Lovisa Ivenholt,  Jokin Burgo, Johan Malmström, Jenny Hallström, Peter Ojstersek, Petra Gunnarsson, Lisa Östh, Marie-Louise Hallgren, Sonja Planman, Tomas Asplund Gustafsson, Gyrith Asplund Gustafsson, Birgit Backman, Helena Hansson, Ros-Marie Andersson, Åsa Lindqvist, Karin Gustavsson, Anders Wettler, Lisa Sjölander, Agneta Lindberg, Lotte Nilsson-Välimaa,  Mirjam Lagergren, Göte Hultqvist,  Karin Fellesson, Tommy Westberg, Sigrid Wallskog, Maja Andersson, Zoey Hart, David Myrvold, Helena Löfgren, Edit Mag, Marika Bautler,Tiger Gustafsson, Tilian Gustafsson, Anette Sjölander.
Konstnärer i Konsthall Mellbyskogen:Johan Suneson, Elisabet Larsson Malmström,  Berith Stennabb
Performance: Anders Wettler
Workshop: Gullvi Fält
Såpbubblor: Lisa Östh
Smycken: Marie- Louise Hallgren
Konstböcker: Chennet Juhlin,Johan Suneson
Musiker: Eva och Roy Sällström, Michael Eriksson, Robert Svensson,Johan Malmström
RUM44 crew: Lars Göran Nilsson, Rosmarie Andersson, Bengt Aikdahal, Sonja Planman
Pers Bodega: Per Sjölander
Utställningstid: 23 juli – 30 juli 2022

Lämna en kommentar