
Festivalen Valle Baroque firar 10 år. Göteborg Baroque gjorde med sin öppningskonsert i den fullsatta klosterkyrkan i Varnhem invigningen till ett utropstecken. Jag har hört flera konserter med Göteborg Baroque och alla har varit starka och intensiva musikaliska äventyr. Men för mig blev den här något alldeles extra. Man använder väl inte upplevelsebeteckningen ”ståpäls” om en konsert i en kyrka. Annars skulle jag gjort det för det var det jag fick. Håren reste sig på armarna när det var som starkast. Och det var det ofta.
Det handlar om barockmusik. Det är musik skriven under den mest kris- och krigsdrabbade tiden i Europas historia. Det påverkade nog att en ny musik då växte fram, överrikt fylld av starka känslor, drama och intensitet. Kyrkan var den stora beställaren av musik då och det präglar repertoaren, texternas innehåll och musikens innerlighet.




Musikerna i Göteborg Baroque är grupperade kring sin ledare Magnus Kjellson. Det är hans ryggtavla vi ser under musicerandet. Han spelar på ett speciellt instrument med det respektingivande namnet claviorganum. Det är en kombination av orgel och cembalo så han kan spela båda samtidigt om så skulle vara. Instrumentet är stilenligt dekorerat på ett för barockkonsten typiskt överlastat sätt med skurna förgyllda ornament och en målning.
Göteborg Baroque är en liten grupp som låter både intimt med också stort på samma gång. Det ingår en del mera ovanliga instrument i sättningen. förutom Claviorganum, Viola da Gamba och Teorb. Till det två violiner och kontrabas.
Och så är det de där suveräna sångarna, som gjorde varje ton och varje ord till en angelägenhet och en skönhetsupplevelse. De vet att använda röstens och klangens inverkan på våra känslor.
Det är ju både märkligt och fantastiskt att musik som är typ fyrahundra år gammal kan tala så direkt till oss. Kanske finns det känslor som i grunden är lika över tid oavsett tidsfärg och ”utveckling”.



Vi fick höra starka kyrkliga verk. Man känner en koppling mellan text och musik, en samverkan på lika villkor där musiken fördjupar och förmerar orden och känslan. Musiken ger orden relief och skugga som fördjupar dem.
Det inledande stycket av den för mig okände Franz Tunder tog andan ur en direkt.
Konserten var drabbande. Den rika musiken och sångarnas intensiva närvaro, vackra röster och flerstämmigheten gjorde konserten starkt. När man talar om en konsert som den här är inte överorden överord, utan beskrivningar.
En tagen publik tackade med långa och intensiva applåder.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Varnhems kyrka den 11 augusti 2022
Festivalen Valle Baroque
Med Göteborg Baroque; Magnus Kjellson, musikalisk ledning och claviorganum, Anna Jobrant, sopran, Anna Kjellson, sopran, Amanda Flodin, alt, Jorge Navarro Colorado, tenor, Karl Peter Eriksson, bas, Fredrik From, violin, Hannah Tibell, violin, Nora Roll, viola da Gamba, Joakim Peterson, kontrabas, Anders Ericson, teorb
Musik av: Frans Tuder (1614–1667), Dietrich Buxtehude (1637–1707), Vincenzo Albrich (1631–1696)
Publik: Fullsatt