
Vart ska det här ta vägen!?, tänker jag när jag hör den fantastiska ouvertyren till Smetanas opera romantiska Brudköpet på Göteborgsoperan och samtidigt ser ett myller av märkliga luggslitna typer som verkar tillhöra samhällets skuggsida. Det sups och hånglas på öppen gata. Ingenting verkar vara heligt eller fräscht längre i den framtid som operahandlingen förlagts i i den här uppsättningen. I den dystra miljön ska ett brudköp genomföras. Och mot den solkiga fonden blir naturligtvis en romantisk kärlekshistoria vackrare. Regissören Mellika Melouani Melani har gjort vad som i reklammaterialet kallas en ”maxad nytolkning”. Ibland känns det som om musiken och handlingen som den gestaltas här går skilda vägar i stället för att flätas samman.
Det är lätt att tycka om musiken och sången i Smetanas opera Brudköpet. Den är melodiös, medryckande, lättillgänglig, underhållande på en konstnärligt hög nivå. Här finns romantiska arior, starka körpartier och dansanta folkmusikinslag. Och en sextett som tar andan ur en. Göteborgsoperans orkester under Alvertina Joffe får den verkligen att klinga ut i full vitalitet i all sin romantiska klangrikedom och sina många förföriskt slingrande melodilinjer.
Men det är ju opera. Så till all den härliga musiken ska en historia berättas. Här handlar det om kärlek med förhinder. En tjej och en kille ska gifta sig mot sina viljor. Tjejen är ett bytesobjekt. Men i den här operan är hon ett viljestarkt subjekt också. Hon slipper undan tvångsgiftet, mera av tillfälligheternas spel än av sin egen styrka. Kärleken vinner och äktenskapsmäklaren, i den här uppsättningen i form av en slem hallicktyp, förlorar.


Hur man än vrider och vänder på den här historien blir den svår att göras relevant i vår tid om inte hederskultur och liknande förs in. Och det vill/vågar inte regissören Mellika Melouani Melani. I stället är historien förflyttad till en obestämd framtid. Vi möter ett nergånget samhälle på dekis där folk är beredda att göra allt för pengar. Men det ger regissören en förevändning att öppna hittepåkranen och släppa loss alla möjliga detaljer som drar uppmärksamheten från den tunna historien. Så den häftiga musiken blir fond för en slags nummerrevy av märkliga smådegenererade karaktärer.


I denna parad av varieténummer utspelar sig turerna kring brudköpsaffären och den vackra kärlekshistorien. Då och då kommer en gammal gubbe på trötta ben och drar en död hund över scenen. Varför!? En effekt bara!? Och det finns litet tröttsamt många sådana påhitt. En cirkusscen med en massa häftiga nummer livar förstås upp, med jonglering av motorsågar, itusågning av en person och inte minst ett fantastiskt nummer där en gubbe stänger in sig i sin ballong.
Personerna är starkt stiliserade. Brudens mamma spelas av Carolina Sandgren. Hon tar tillfället i akt att göra en roligt speedad karslukerska som tar till alla tricks för att ta sig fram i tillvaron och för att få oss att skratta. Det klarar ett rutinerat proffs som hon. Dessutom sjunger hon bra och med kraft och temperament som alltid.
Brudköpsmäklaren spelas Mats Almgren. Även hans rollfigur ges litet av farskaraktär. Han får många tillfällen att spela ut sitt musikaliska och dramatiska register. Hans bas är rik och uttrycksfull och en viktig del av behållningen den här kvällen.



De älskande tu är verkligen fina i sina roller. Adam Frandsen gör sin unge älskande som sig bör till en sympatisk ung man med sin varma tenor.
Kvällens klarast lysande stjärna är sopranen Matilda Sterby som jag sett glänsa i flera roller på Läcköoperan. Hon belönades med första pris i tävlingen Hjördis Schymberg Award 2022. Hon visar här hur välförtjänt det är. Hon har en vacker röst som hon ger precision och lyster. Hennes samspel med Adam Frandsen är fint.
Konstigt nog med så skickliga medverkande på scen är det sällan det blir något drama eller någon riktig nerv i scenerna. Kanske är det att uppsättningen är så (över)lastad med så många märkliga detaljer som distraherar.
Det händer märkliga saker hela tiden i den här föreställningen. Det är inte alltid det samspelar med musiken.
När jag går ut i sensommarkvällen efteråt tänker jag: Vart tog det här vägen!?
BO BORG
Foto: Lennart Sjögren
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Göteborgsoperan
Brudköpet, opera i tre akter av Bedřich Smetana (1824–1884)
Översättning: Fredrik Fischer och Linnea Sjunnesson
Libretto: Karel Sabina.
Regi: Mellika Melouani Melani
Dirigent: Alvertina Joffe
Koreografi: Roger Lybeck
Scenografi:Ben Baur
Kostymdesign: Uta Meenen
Medverkande: KRUŠINA Mattias Ermedahl, LUDMILA Carolina Sandgren MAŘENKA Matilda Sterby, MÍCHA Anders Lorentzson, HÁTA Katarina Giotas,VAŠEK Conny Thimander, JENÍK Adam Frandsen, KEČAL Mats Almgren, CIRKUSDIREKTÖREN Daniel Ralphsson, AKROBATEN Jonas Egfors
Cirkusartister, dansare, statister, barnstatister, GöteborgsOperans Kör, GöteborgsOperans Orkester
Recensionen avser premiären den 17 september 2022
Publik: Så gott som fullsatt
Spelas 17 sep. — 25 okt. 2022