
Att höra Mahlers Uppståndelsesymfoni i Skara Domkyrka blev en mäktig och storartad musikupplevelse. 70 unga musiker från VÄGUS och 100 ungdomar i kören gav oss en omskakande konsert med en symfoni som tycks innehålla allt vad bara musik kan förmedla. Här finns allt, och mer till, man kan önska sig av en stor musikalisk händelse. Man förstår att det är ett av Mahlers mest älskade verk.
Jag hade förberett mig på konsertbesöket genom att lyssna på en av de mest hyllade inspelningarna, den med Leonard Bernstein som dirigent för New York filharmonikerna. Men upplevelsen av att höra verket live som här i Skara Domkyrka är ändå svårslaget. Och trots en del tekniska tillkortakommanden (stora delar av orkestern var skymd) förstärkte domkyrkomiljön upplevelsen.
Uppståndelsesymfonin börjar med ett musikaliskt utropstecken. Man blir fångad direkt i en musik som sedan aldrig släpper greppet i de enochenhalv timmar det pågår. Den är skriven i slutet av artonhundratalet och gick sin egen väg då. Mahler sa att hans musik som kändes ovan och annorlunda då i framtiden skulle spelas lika ofta som Beethovens. Många i dåtiden var skeptiska, men så rätt han fick. För nu är vi där.



Uppståndelsesymfonin börjar med sorg och död, en tung sorgmarsch. Och verket slutar i den jublande uppståndelse som gett den dess namn. Däremellan får vi möta musik som av många slag inom en fast ram. Det är stora kontraster och en enorm dynamisk spännvidd, alltifrån nästa viskande stråkar till nästan dånande pukor. Det finns stora inslag av blås som klingar så fint i kyrkorummet.
VÄGUS – Västra Götalands Ungdomssymfoniorkester, består av musiker i åldersspannet 14 – 20 år. Tänk vilket oerhört arbete och målmedveten ambition hos de unga musikerna som ligger bakom ett så bra framförande som detta. Det handlar om en komplex och krävande musik som fordrar känsla för innehållen precision i samspelet. Orkestern leddes av dirigenten Kim Phipps som också leder Läckoperans orkester. Han gjorde som vanligt ett förstklassigt jobb.
De båda solisterna Elisabeth Leyser och Lara Marie Müller gjorde sina sånger så skimrande och drabbande som det här stycket kräver. Och kören fyllde hela domkyrkan med sin mänskliga och musikaliska värme på slutet.
I den kraftfulla finalen kom också en av domkyrkans orglar i med full kraft och fördjupade och förstärkte den redan så kraftfulla kör och orkesterklangen.
”Allt som har uppstått måste förgås
och det som har förgått ska återuppstå
Darra ej mer!
Nu har allt betvingats.”,
sjunger kören.
Man kände sig stärkt av konstnärligheten, tillförsikten och optimismen i en så omvälvande musikalisk upplevelse.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se

Skara Domkyrka den 5 oktober 2022
Mahlers 2 symfoni, aka Uppståndelsesymfonin
Dirigent: Kim Phipps
VÄGUS – Västra Götalands Ungdomssymfoniorkester
Ungdomskör bestående av Gustavi Ungdomskör, Göteborgsoperans ungdomskör, Göteborgs Gosskörs herrar, Göteborgs Ungdomskör, Härlanda Voces
Solister: Elisabeth Leyser, mezzosopran, Lara Marie Müller, sopran
Publik: Fullsatt