Mindstream – Svenska Kvinnorkestern & Evelyn Glennie, Vara Konserthus

Det var sannerligen en världsstjärna med en musikalisk pondus som det slog gnistor om som var solist i Vara Konserthus i fredags. Slagverksvirtuosen Evelyn Glennie gjorde ett imponerande framträdande tillsammans med Kvinnoorkestern. Det blev ett musikaliskt äventyr utöver det vanliga. Trots att de framförde verk som nog de flesta i publiken hörde för första gången blev det en konsert som direkt drog in oss i sina kraftfält och fick oss att tacksamt göra nya musikaliska upptäckter.
Evelyn Glennie är en av världens ledande slagverkare. Hon är döv sedan tolv års ålder. Hon turnerar med ett intensivt schema över hela världen. Hon har spelat med de främsta orkestrarna, dirigenterna och artisterna och gett ut långt över 30 album. Bland de många priser och utmärkelser hon fått märks Polarpriset 2015.
Malmöbaserade Kvinnoorkestern har bara kvinnliga medlemmar och framför som här bara musik av kvinnliga kompositörer. De har en viktig mission att som skickliga musiker också fungera som introduktörer av musik som traditionellt inte funnits på konsertprogrammen. Men framför allt är de engagerande musiker i toppklass.  Liksom Evelyn Glennie blir de förstås också viktiga förebilder och rollmodeller för unga musiker.

Man inledde med prisade kompositören Andrea Tarrodis verk Empireo. Empíreo är spanska och betyder himlavalv. Kompositören säger sig ha fått inspiration av en takmålning av Isaac Grünewald. Den har gett impulser till musikaliska händelser som tänks utspela sig på ett fantasins himlavalv där människor svävar omkring, omslingrande varandra. ”Det har slagverket fått gestalta i många svepande, susande fraser”, skriver kompositören. Evelyn Glennie stod bakom orkestern vid en stor gongongliknande cymbal och ett slags klockspel och ´hon spelade klara ljusa, mjukt metalliska toner på ett instrument som vi från publikplats inte såg annat av än de pinnar hon spelade med. Men vi hörde hennes melodiska rytmer som glimrade på den tänkta musikaliska stjärnhimlen. Det var en lyriskt svävande musik med många vackra passager.

Sedan bytte Kvinnoorkestern uttryck och spelade själva Aviya Kopelmans Black Widow, ett verk som skrivits för Kronoskvartetten. Verket var en riktig rökare stundtals med massiv hårdrockstyngd. Den kraften blir väldigt speciell när den skapas av stråkar. Verket och framförandet var fyllt av dynamik, rörelse och starka uttryck.

Första avdelningen avslutades med pianosolomusik spelad av Reetamaria Rajala. Det var två verk skrivna av Cecilia Damström (f 1988) och Ida Moberg (1859–1957). Med Mobergs verk lämnade vi de mest samtida uttrycken. Moberg är mest känd för sina verk för orkester och kör. Den mazurka som vi fick höra kändes uppsluppen men kanske litet konventionell så här vid fösta lyssningen. Cecilia Damströms verk heter Piano Delirium. Det var  laddat av alla möjliga stridande och motstridiga känslor. Det framfördes på ett starkt expressivt sätt fyllt av musikalistet och liv av utmärkta pianisten Reetamaja Rajala.

Efter paus hade Evelyn Glennie sitt huvudnummer i Jill Jarmans Mindstream. Glennie och Jarman har samarbetat i flera projekt. Mindstrean var ett verk som är både komplext och tillgängligt. Kanske kunde man spåra en del jazzinfluenser. Evelyn Glennie spelade på an gigantisk marimba. Helt fantastiskt hur hon fick sitt instrument att vara rytmiskt och mjukt melodiskt på samma gång. Det var också ett fint växelspel mellan henne, violinisten Jonna Simonsson och Kvinnoorkestern. Det här stycket i det här framförandet gav en musikstund som lämnar ett outplånligt minne.

Publiken tackade förstås för de starka och omtumlande musikaliska upplevelserna med stående ovationer långa applåder.

BO BORG
Foto: Bo Borg


Vara Konserthus den 21 oktober 2022
Mindstream
Svenska Kvinnorkestern
Solist: Evelyn Glennie
Orkesterledare/dirigent: Maria Badstue
Konsertmästare och violinsoloist: Jonna Simonsson
Pianosolist: Reetamaja Rajala
Musik av: Andrea Tarrodi, Aviya Kopelman, Cecilia Damström, Ida Moberg, Jill Jarman, Jessie Montgomery
Publik: Stor och entusiastisk

Lämna en kommentar