
Det var kö utanför kyrkan. Och på kyrkporten satt en gul lapp med texten ”Fullsatt”. Och undra på det. I lördags gavs Mozarts Requiem i S:t Nicolai kyrka i Lidköping. Och det var inte vilken föreställning som helst. Ett av den klassiska musikens största och mest innerliga verk framfördes av lokala musiker av god kvalitet. De två körerna S:t Nicolai Vocalis och Bel Canto sjöng tillsammans. För det instrumentala stod Skarborgsbygdens symfoniorkester. Som sångsolister hade man enrollerat välmeriterade proffs av högsta karat; Rebecka Wallroth, sopran, Maria Forsström, mezzosopran, Markus Schwartz, basbaryton och Daniel Ralphsson, tenor.
Konserten inleddes med två en nattvardsmotett för kör och orkester och en klarinettkonsert Mozart. Solist i det vackra stycket var klarinettisten Harriet Frid.
Så kom Mozarts Requiem. ett helt igenom fängslande, fascinerande och känslomässigt rörande verk. Ett requiem är en dödsmässa. Det har texter ur den katolska mässan. Dess fokus ligger ursprungligen på bön för de avlidna.
Många requiem som framförs, som här, som konsertverk har ursprungligen skrivits för att framföras som religiös rit. Därför kändes det så rätt att den framfördes i en kyrka.



Det här verket handlar om vi människors djupaste känslor inför det vi kanske är mest rädda för; döden. Texterna har en bakgrund i tron att som det heter i texten: ”Vredens dag, den fruktade dagen skall upplösa världen i aska.” Och ur askan ska vi hämtas för domen. Sångerna riktar sig till Gud med böner om nåd. Det handlar om stora känslor. Både djupaste fruktan och hopp. Det finns många skäl till att Mozarts version av den katolska dödsmässan har blivit ett av den klassiska repertoarens mest laddade och älskade verk. Det innehåller starka körpartier och andlöst vackra arior. Det handlar om Guds vrede och oss syndares bottenlösa förtvivlan. Men verket erbjuder också hopp och ljus. ”Himlarna och jorden är fulla av din härlighet.”
Mozarts Requiem är kanske det allra sista Mozart någonsin skrev innan han dog. Frågan som diskuterats fram och tillbaka genom århundradena är om han ens själv fullbordade verket. Det sägs att hans elever skrev färdigt vissa partier som Mozart själv aldrig hann. Jag ger Beethoven sista ordet i frågan: ”Om Mozart inte skrev musiken, så var mannen som skrev den en Mozart.” För för oss vanliga musikälskare är musiken en odelbar helhet. Om den är gjord av mästarhand eller mästarhänder känns som en akademisk petitess. Det är svårt nog att tro att musik så otroligt vacker musik över huvud taget kan ha skapats. Det är ett verk av absolut skönhet. Inte en ton kan ersättas.



Mozarts Requiemtillhör en av mina absoluta favoriter i den klassiska genren. Att få möjligheten att lyssna på musiken live igen var något jag länge sett fram emot. Upplevelsen att höra den här musiken ljuda i en kyrka var stundtals överväldigande. Särskilt glädjande var det att de lokala musikerna och sångarna gjorde den så bra och att solisterna glänste.
Ibland är det som att stora ord helt enkelt är för fjuttiga för att fånga eller beskriva en storartad upplevelse. Det här var en sådan.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
S:t Nicolai kyrka, Lidköping den 12 nov 2022
Mozarts Requiem
Dirigent: Lars Hernqvist.
Körerna S:t Nicolai Vocalis och Bel Canto, Skarabygdens symfoniorkester
Solister: Rebecka Wallroth, sopran, Maria Forsström, mezzoszopran, Daniel Ralphsson, tenor, Markus Schwartz bas, och Harriet Frid, klarinett.
Arrangörer: Lidköpings konsertförening i samverkan med Lidköpings församling
Publik: Fullsatt