
Innan jag såg den här utställningen på Wärenstams i Borås trodde jag att jag visste vad jag skulle vänta mig. Jag hade både rätt och fel skulle det visa sig. För visst finns här vad jag skulle kalla typiska Oskarnilssonverk. Han har en figur som blivit hans kännemärke. Det är ett spöke, vitt och runt som i sagorna. Dessa vålnader har hittills oftast varit nattväsen. De målningar de befolkat har varit mörka. Och det svarta har dolt hemligheter. Natten är laddad och har som det heter i sången ”… a thousend eyes”. Ibland har man känt sig iakttagen och det laddar upplevelsen. Och sagoväsen eller inte går man på jakt efter djup och mening.
Två målningar i akvarell i vad jag uppfattar som classic Oskar Nilsson är de som intresserar mig mest. I mörkret sitter två vålnader och spelar schack. Det är ingen originell gissning att det handlar om att spela med och mot döden. Ett magiskt sken ligger som en glittrande dimma över brädet så pjäsuppställningen blir otydlig. Men vi vet ändå utgången. Och himlen är full av små spöken som förlorat sitt parti. Det verkar inte av de här bilderna att döma vara något att vara rädd för. Döden är snällare i sagorna. Och de här bilderna skräms på ett godmodigt sätt. Men de innehåller element som pockas på att tolkas och som glider undan när man försöker.
En annan målning visar en hopkrupen fallos som vänder sig mot ett grinande gäng dödskallar. Titeln är en svengelsk kontaminasammanblandning; Death outnumbers fallos. Mot döden har livet som bekant ingen chans oavsett hur orden faller.


Death outnumbers Fallos – Many Gifts
Ett motiv i två målningar är en hand med, som dess titlar anger, ”many gifts.” Gåvorna visar sig vara medicinliknande piller och röda hjärtan (purple hearts?). Handen i de båda bilderna sträcks in mot ett solgult lätt psykedeliskt sken. I den ena mot en ljus fond. I den andra mot en mörk. Handlar det om vissa mediciners sinnesutvidgande dödande av smärta? Gränserna mot det vi kallar knark är ibland flytande.
De målningar jag sett tidigare av Oskar Nilsson med hans typiska vålnader utspelar sig ofta i laddat mörker, som ibland för tankarna till det otillgängliga undermedvetna. Spöken eller hjärnspöken!? Om spöken skrämmer så är det mest på natten. Men dagen skrämmer bort det spöklika. Och det är dit han för oss i sina nya målningar.
På den här utställningen får vi alltså möta andra sidor av Oskar Nilssons måleri. I många av de nya bilderna är det full sol med litet blåst. Och vinden jagar bort den litet instängda dramatik som vanligtvis utmärker hans måleri.


Petals in the Morning – Things in the Air
De nya målningarna har ljusare förtecken. Genomgående aktiverar han bildytan genom att applicera former av tyg. Det skulle kunnat vara målade för de smälter in fint i bildernas helhet. Huvudgestalten är som ofta tidigare en figur, en vålnad, med drag av Lilla spöket Laban, fast här på nya äventyr i ögats och sinnets mera harmoniska sida. I tidigare bilder har spöket varit trotsigt rökande och läsande filosofi. Men här är det en fimplös livsnjutare som har lämnat Nietzsche hemma och carpe diem-ar och gonar sig i solskenet och den milda sommarvinden. Det är målningar med vyer av vajande gräs och litet överblommade växter i slutet av säsongen. Men här är det vanitas light. De här bilderna är livsbejakande rara och oförargliga utan ironi. Den svartmuskiga och tvetydiga oskarnilssonska galghumorn lyser med sin frånvaro.
De här målningarna är fulla av blommor och vackra landskap med spöket njutande. Vålnadens anletsdrag skiftar genom att påsfiguren får olika ögon, till exempel hjärtan när kärleken är på tapeten. Gulligt. Inga djupsinnigheter här, bara sinneslust och njutning. Ett konstruktivt sätt att fördriva tiden på vägen mot den oundvikliganförgängligheten. Det är ett sinnligt och livsbejakande måleri. Nästan gammaldags sagoboksstämning i vissa bilder. Ren, positiv och smittande målarglädje. Lätt i stämningsläge och utförande. Det finns mycket spännande i det somrigt sinnliga. Och det är inte det sämsta.
BO BORG
Foto: Bo Borg
Wärenstams, Borås
Natten och dagen
Oskar Nilsson, Måleri
Utställningstid: 4 februari – 5 mars 2023