DEN DRABBANDE TAPETEN PÅ STADSMUSEETS NYA UTSTÄLLNING OM SVERIGE OCH SLAVERIET
Sverige och slaveriet är temat för Stadsmuseets flerdelade utställning som öppnade på lördagen i förra veckan.
Den välkände konstnären Carl Johan De Geer gör i ett antal installationer upp med slaveritraditionen i sin egen släkt. Förfadern Louis De Geer (1587–1652), den svenska industrialismens fader, grundade exempelvis Afrikanska kompaniet som förutom med mycket annat också handlade med slavar.
”Släkten och slavarna” heter Carl Johan De Geers utställning.
Den har kompletterats av Stadsmuseet med det enligt min mening mest drabbande innehållet på hela utställningen, originaldelar av den 55 meter långa panoramatapen ”Les vues du Brésil” (Vyer över Brasilien) med koloniala slavmotiv i romantiskt utförande som slakteriägaren Peder Jonas Askergren inhandlade i London 1832 och lät sätta upp i sitt lusthus på Bondegatan på Söder där den dekorerade väggarna i nittio år.
När den familj som ägde huset och lusthuset på Bondegatan 1922 flyttade till Nacka fick panoramatapeten följa med och 1987 kunde Stadsmuseet för 40 000 kr förvärva denna kulturhistoriska skatt, som nu visas offentligt för första gången.
Tapeten visar ett flertal situationer med kolonialherrar och förtryckt ursprungsbefolkning i olika scener, ett sätt att normalisera slaveriet och förtrycket, som avspeglar tidsandan.
Jag kommer plötsligt ihåg ett tidstypiskt citat ur en bok som fastnat i minnet. Boken heter ”Människan” och gavs ut av Bonniers någon gång i mitten av 1800-talet: ”Negern har ingen historia och sannolikhet heller ingen framtid”, stod det. Jag var tvungen att läsa flera gånger för att förstå att jag läst rätt.
Samma aningslösa och fördomsfulla attityd kommer lika starkt till uttryck i den vackra tapeten på Stadsmuseet, som både väcker blandade känslor och skänker historisk kunskap.
LARS EPSTEIN
Foto Lars Epstein
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
”En dag på 00-talet, i en mataffär, närmar sig en reslig svart man. ’Vet du att din förfader ägde en slavstation i Ghana?’ Jag fick en mental käftsmäll denna dag.”
Carl Johan De Geer
Läs mera om uställningen och Carl Johan De Geer hos stadsmuseet i Stockholm
Släkten och slavarna
Carl Johan De Geers utställning en konstnärlig tolkning av det omskakande mötet med den egna släktens mörka förflutna
17 februari – 1 september 2024
Stadsmuseet i Stockholm
Ryssgården (vid Slussen), Stockholm
Plan 3
Fri entré!