Konstbluffen – Berättelsen om galleristen Joanna Segelströms uppgång och fall

Om ett erbjudande verkar vara för bra för att vara sant är det antagligen varken bra eller sant.

Precis så visade sig det erbjudande Timeless Gallery gick ut med vara. Här fick folk köpa konst med en garanti att galleriet skulle köpa tillbaks den efter en kort tid med garanterad avkastning till ett pris som var 10–18 % högre än de gett. Det var ”an offer they couldn´t resist” för många. Och man kan nog säga att det var mera pengaintresse än konstintresse som fick många att göra affären. I många fall tog köparna inte ens hem konsten, utan nöjde sig att få en handling där det stod var den fanns.

Det är klar att det var tjyv och rackarspel. Det finns som amerikanarna säger inga fria luncher.

När allt var slut hade två miljarder (=två tusen miljoner) försvunnit dit de inte skulle. Och konstköparna var grundlurade.

Det Timeless Gallery lurade in folk i var en variant av pyramidspel. Det var, om man ska vara noga, ett så kallat ponziupplägg. Skillnaden mot ett pyramidspel är att Timeless Gallerys kunder inte behövde skaffa nya köpare. Det gjorde Timeless Gallery så länge det gick. De kunde i de första investeringsomgångarna köpa tillbaka konstverk som de lovat. Egentligen var det inte konst som såldes utan löften om stor avkastning. Verksamheten var stor både i Sverige och Polen.

Upplägget fungerade för de tidiga kunderna. Och flera av dem köpte gång på gång. Under några år gick det som smort, men när skuldbördan uppgår till över två miljarder kronor, är det inte bara missnöjda kunder utan även polisen som jagar folket bakom Timeless Gallery.

De hade stora omkostnader och provisioner och kunde inte realisera de värdeökningar som de sa sig tro på. Korthuset rasade och kvar blev bara förluster för investerarna, och rättsprocesser.

Galleristen som förkroppsliga projektet heter Joanna Segelström. Hon utstrålade kunskap, pålitlighet och hade förmågan att övertyga. I boken tecknas bilden av en kvinna som ljuger om sin polska bakgrund, som med smicker och pengar manipulerar både de kunder och de konstnärer som ingick i verksamheten. Hon och hennes agenter inbillade godtrogna att konsten var undervärderad och dom genom henne skulle kunna knipa mervärdet.

Hon, hennes son och många agenter levde gott och kunde ägna sig åt lyxkonsumtion på sina kunders bekostnad. De sålde drömmen om det säkra klippet. Och det fanns många drömmare som var beredda att lätta på sina plånböcker och ångrar det nu.

Men efter all lyx och champagne kom förstås baksmällan. Förutom grundlurade och hämndlystna kunder med gigantiska krav kom rättsliga påföljder med brottsrubriceringar som omfattar också skattebrott och penningtvätt. Och konstnärer blev av med sina verk. En av dem, svenske skulptören och glaskonstnären Peter Mandl blev av med 160 pjäser. När Kronofogden försökte sälja några av dem på auktion visade sig att värdet var en bråkdel av det Timeless Gallery hade förespeglat. Timeless konstverk var extremt övervärderade. Den genomsnittliga övervärderingen beräknas överslagsmässigt till 4000 procent.

När bubblan sprack försvann Joanna Segelström och hennes son som också var en av spindlarna i nätet. De greps efter tre år och är nu häktade i Polen i väntan på rättegång. Projektet med Timeless Gallery har gått i graven. Kvar finns skulder till kunder, konstnärer, agenter och myndigheter på ofattbara 2 miljarder.

Det här och mycket annat i fallet beskrivs i nyutkomna boken Konstbluffen av Jonas Nyrén. Han är journalist på Sydsvenskan och det var där arbetet med boken började. Han verkar ha gjort en gedigen research och rest om kring massor i jakten på fakta. Fantastiskt jobb och bok, och lika fantastiskt att Sydsvenskan har resurser till ett grävjobb av den här omfattningen i flera länder. Det är ju en enorm story. Boken innehåller massor av många, många fler detaljer än de jag refererar som gång på gång får en att tappa hakan. En undrar varför rikspressens täckning varit så tunn. Är det kanske för att det inte utspelar sig i Stockholm.  Annars verkar väl den här hisnande historien vara som gjord för att bli en dramatiserad serie på Netflix.

En av många saker man lär sig av den här historien är att drömmen om arbetsfria inkomster alltid stannar vid att vara en dröm, och som i det här fallet en mardröm.

Och konst ska man nog köpa för att man tycker om den. Inte för dess eventuella vinstpotential.

BO BORG

Porträttfoto: Camilla Gewing Stålhane


Bok: Konstbluffen – Berättelsen om galleristen Joanna Segelströms uppgång och fall
Författare: Jona Nyrén
Omslag: Sofia Scheutz
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-77959-43-2



Ponzibedrägeri/Wikipedia


Lämna en kommentar