Arkitektur i Skaraborg – Mark Isitt

Hans-Erland Heineman Foto Hans Doverholm

För att högtidlighålla hundraårsminnet av Hans-Erland Heineman födelse har Skövde Allmänna Konstförening producerat en utställning på Konstmuseet i Skövde. Den presenterar honom som arkitekt, konstnär och skribent (se separat recension av utställningen).

Minnesutställningen invigdes den 23 mars i knökfulla rum på Konstmuseet. Den öppnades av arkitekt Gert Wingårdh, han liksom Heineman med rötter i Skövde. Han höll också ett föredrag om sitt eget kontors verksamhet (vad annars frestas man säga). Han lyfts ju i alla möjliga och omöjliga sammanhang fram som Sveriges enda arkitekt av betydelse idag. Här blev han arkitekten som skulle ge invigningen tyngd. Och det gjorde han.

Knôkafullt i konstmuseet på vernissagedagen

Skövde Allmänna Konstförenings ambitiösa programverksamhet i utställningen fortsatte med två föredrag den 4 april av arkitekturkritiken Mark Isitt, känd från bl a Göteborgsposten och P1.

Mark Isitt och konstföreningens
Jan Gustafsson

Först ett samtal  med rubriken ”Vart tog arkitekten vägen”
Vi fick osorterade snuttar om stadsplanering och några betraktelser och skrönor om Hans-Erland Heineman. Det skedde i ett samtal mellan Mark Isitt och förre stadsarkitekten/planchefen, heinemanmedarbetaren och tillika Heinemans styvson Claes Waxberg. Under samtalet kallades Heineman genomgående Hans-Erland, antagligen för att markera hur initierade samtalarna var.

Vi fick veta att på Heinemans kontor var det han som var Arkitekten. Han omgav sig med ingenjörer och kontorspersonal. Man betonade att han gjorde hundratals mera konventionella ålderdomshem och skolor i tidens anda. Och så några veritabla mästerverk, främst Centrumhuset i Götene och Skövde Kulturhus. De var tidsotypiska på alla sätt. Han var en konstnärligt inriktad arkitekt bland tidens funktionalister. Typiskt var att han var expressiv i materialvalet och hade andra stilideal än de som var på modet. För mig är det en avgörande kvalitet. Och i flexibilitetens tid gjorde han sitt kulturhus totalt oflexibelt. Snacka om att tro på det man gör. Det finns ingen arkitekt som liknar Hans-Erland Heineman i hans märkesbyggnader.

Kanske hade han blivit mer stilbildande och fått fler efterföljare om han verkat i storstäder. Dock vet vi att Stockholms Kulturhus arkitekt Peter Celsing besökte Skövde Kulturhus som en del av förstudierna till Stockholms.

Man redovisade också en uppskattning att Skövde Kulturhus kostade 7-800 miljoner i dagens penningvärde. Så bygget var inte bara ett arkitektoniskt storverk utan också en politisk triumf. Man slog fast att kulturhusets koncept och formspråk är världsunikt. Och att Hans-Erland Heineman är Skövdes i särklass främsta arkitekt och att han var superb i sina bästa stunder.

Heineman och hans byrå var ekonomiskt framgångsrika med alla sina skolor och ålderdomshem. Man berättade att Heineman på senare år åkte till byggmöten i en Rolls Royce med chaufför. Den fick dock för säkerhets skull stanna på behörigt avstånd från sammanträdeslokalerna i småkommunen för att inte provocera.

För några år sedan gjorde Mark Isitt en resa som smakpolis i Skaraborgs samtliga 15 kommuner för att ge sin syn på platser och byggnader i en serie radioprogram. Han kåserade om sina intryck i en föreläsning senare på dagen.

Han skojade inledningsvis och sa att de skärskådande programmen var uppskattade av alla utom de som bor i de besökta skaraborgskommunerna.

Stationshuset i Nossebro

Han redogjorde för många bästa- och sämsta-listor han gjort i de besökta kommunerna. Det gällde sådant som illa nerklippta träd, järnvägsstationer offentlig konst, fulaste tilläggsisolering o s v.

Det blev förstås ett underhållande upplägg, initierat om man bortser från hans ytliga kunskaper om offentlig konst.

Några highlights i föredraget:
*Nya Stadens torg i Lidköping borde vara på FN:s världsarvslista

*Han menade också att ett stråk i Skara från järnvägsstationen , via Djäkneskolan, domkyrkan , gamla biblioteket, Tingshuset och fram till Skaraborgs museum är så fullt av arkitektur i toppklass att hela stråket borde vara på Unsecos bevarandelista.
*Och igen,  Kulturhuset i Skövde är världsunikt.

Mark Isitt

Han menade att ett arkitektoniskt språk som Heinemans, som i sin tid sågs som otidsenligt, har stått sig oerhört mycket bättre än t ex Borås Kulturhus som på sin tid var mera enligt sin tids mode.

Och han var full av beundran inför centrumhuset i Götene, som han med rätta menar tillhör elitserien över svensk arkitektur.

Föredraget väckte många tankar hos oss i publiken om våra gemensamma byggnader och miljöer.

De omtalade

Otroligt att någon ens tänkt tanken att bygga bostäder ovanpå ett arkitektoniskt mästerverk som Centrumhuset i Götene.

Och att man klåfingrigt byggt en helt onödig och stilvidrig trappa som tanklöst trasar sönderden genomtänkta entré, som är en viktig del av byggnadens konstnärliga uttryck.

Samma sak med Kulturhuset i Skövde. Hur kan man så respektlöst låta en rad stora fula plastsoptunnor stå i blickfånget till skövdes viktigaste och mest ikoniska byggnad? Och den massiva inglasningen av bl a entrén som genomfördes häromåret förfular byggnaden och skadar byggnadens särpräglade personlighet. Och nu planerar man ta bort den lanternin på torget framför kulturhuset som Heineman själv ritat.

De arkitekter som ritar de lösningarna kommer att gå till arkitekturhistorien av exakt motsatt skäl som byggnadernas mästerlige upphovsman Hans-Erland Heineman gjorde.

BO BORG


När det gäller soptunnorna så hav förtröstan även om det kan ta tid. I samband med en planerad ombyggnad av kulturhustorget så skall även intaget till Valhall byggas om och till. Då kommer de försvinna från vår åsyn. De ser ut som soptunnor men innehåller bara wellpapp/emballage.
Lite får allt Heineman skylla sig själv när det gäller det här. Han ritade ett konstverk. Praktisk funktion fick lov att underordna sig och fick lösas bäst det gick och stundom inte alls. Kulturhuset räknas väl in inom arkitektur, men är egentligen i första hand ett offentligt konstverk. Sveriges största?
Red


Två gånger Mark Isitt – Om arkitekter och arkitektur
föredrag i anslutning till den pågående utställningen Heineman 100 / 1919 – 2019.
1. Vart tog arkitekten vägen?
samtal mellan Skövdes tidigare stadsarkitekt/planchef Claes Waxberg och arkitekturkritiker Mark Isitt.
2, En upptäcktsresa till Skaraborgs hjärta
Mark Isitt berättar om sin syn på arkitekturen i Skaraborgs kommuner.
Biograf Odeon den 4 april 2019 kl. 15.00 och 18.00.
Arrangör Skövde Allmänna Konstförening.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s