
FOTOGRAFEN NAN GOLDINS STORSLAGNA UTSTÄLLNING PÅ MODERNA MUSEET
Nan Goldin, världsberömd fotograf, har en unik närvarokänsla i sina bilder, eftersom hon aldrig varit den utomstående betraktaren, utan alltid själv deltagare i de sammanhang hon skildrat med sin kamera, som i förstlingsverket The Ballad of Sexual Dependency med bilder tillbaka ända in i 1970-talet.
Den världsberömda fotografen Nan Goldin gästade Stockholm inför utstållningen
The Ballad of Sexual Dependency (undergroundkulturen med droger och utanförskap) är en av sex starka stillbildsfilmer med tillsammans över två tusen diabilder som visas i filmtempo med musik och tal i sex platsbyggda salonger i Moderna museets storslagna utställning.



Drabbande diabildsfilmer visas i sex platsbyggda salonger
Mest berörande (åtminstone för min del) är dock stillbildsfilmen om Nan Goldins egen familj fokuserad på hennes storasyster Barbara, som självständig och frihetslängtande, endast 18 år gammal, tog sitt eget liv 1965, när Nan bara var 11 år, ett livslångt trauma i Nans liv.
Våra föräldrar var sådana som aldrig skulle ha skaffat barn, sade Nan Goldin frankt vid pressträffen inför utställningen.
I allt mörker som visas på utställningen finns som motvikt Nan Goldins inkännande, kärleksfulla och i fler fall humoristiska barnporträtt som vittnar om ett slags hopp om en ljus framtid för mänskligheten (såsom jag väljer att tolka dem, för att inte bli alltför deprimerad av allt mörker i den överväldigande utställningen. Så är t.ex. alla medverkande, eller nästan alla, i verket Ballad of Sexual Dependancy sedan länge döda i aids eller överdoser).
LARS EPSTEIN
Foto Lars Epstein
Klicka på bilderna om ni vill se dem större. Fungerar ofta hos boborg.se
Nu finns det säkert några som säjer; henne såg jag redan 2007 i Göteborg. Det stämmer hon fick Hasselbladspriset det året och en utställning öppnades samtidigt i Hasselblad Center, Göteborgs Konstmuseum.
Stiftelsens motivering löd så här: ”Nan Goldin är en av vår tids mest betydelsefulla fotografer. Under mer än 30 år har hon dokumenterat sitt och sina vänners liv – sin ”storfamilj” – med fokus på det urbana New York och Europa som under 1970-, 80- och 90-talen var dramatiskt präglade av HIV och AIDS. Med snapshotbildens direkta estetik presenterar hon privatlivet som ett konstverk: intimt, formellt vackert och med intensiva färger. Hennes presentation av sitt arbete i form av bildspel återspeglas i många andra såväl etablerade som unga fotografers arbete. Hennes självbiografiska användning av fotografi för att skydda sig mot förluster och ett sätt att minnas motsvarar vår tids behov.”
Red.
Nan Goldin
This will not end well
29.10 2022 – 26.2 2023
Moderna Museet, Stockholm