
LAURIE ANDERSONS ÄKTA OCH ”OÄKTA” FOTOGRAFIER PÅ MODERNA MUSEET
Den mångsidige amerikanska avantgardekonstnären Laurie Anderson, som ställer ut ett stort antal olika intressanta verk på Moderna museet. Hon ägnar bland annat ett stort utrymme åt sin svenska farfar Axel Efraim Andersson (1881–1963), vilken som litet barn tillsammans med sin mor utvandrade till Amerika där fadern redan befann sig.



I det inledande utställningsrummet visar hon ett antal fotografier kallade ”Axels resa” (2023) av farfadern som pojke med den stora amerikakofferten på kajen vid amerikabåten. På ett annat fotografi ser vi den unge Axel Efraim i en kupé drömmande titta ut genom tågfönstret. Den sista bilden visar honom med sin brud på bröllopsfotografiet.
Autentiska dokument från en förgången tid?
Inte alls!


Alla fotografierna är skapade med AI (Artificiell Intelligens) och är på inget sätt tagna med en riktig kamera för länge sedan. Det är Laurie Andersons egen skapade bildberättelse om sin farfar som egentligen ingenting har att göra med hur det såg ut i hans ungdom när han emigrerade till Amerika. Men de har ändå en tidsdoft och en förföriskt autentisk prägel.
I ett annat rum berättar hon ”sanningen” om sin farfar med riktiga dokument och allt.
En annan liten bildsvit som tilltalade mig (med helt autentiska fotografier) tagna femtio år tidigare (1973) av män som kommenterade hennes person när hon passerade på stan. En av bilderna föreställer ett ungt par, mannen säger ”I´d like a piece of you baby”: Laurie Anderson tog en bild av paret och flickvännen sade överslätande: ”He don´t mean nothin. He says that to all the girls”.
Förutom dessa bildsviter finns så mycket annat på denna fascinerande utställning med verk som spänner över ett halvsekel.
LARS EPSTEIN
Foto Lars Epstein
Klicka på bilderna om ni vill se den större. Fungerar ofta hos boborg.se
Laurie Anderson
LOOKING INTO A MIRROR SIDEWAYS
1.4 – 3.9 2023
Moderna Museet, Stockholm