
Det är förstås frestande för en boomer att inleda sin årsbästalista för coronaåret 2020 med ett par rader från Ry Cooders låt Boomer’s Story: Come and gather all around me. Listen to my tale of woe…
För det är klart att på ett sätt blir det förstås en klagosång när de flesta av kulturens vattenhål i coronaöknen hölls stängda. Stängda och därmed borta var livemusiken, teatern, operan, baletten, bion, konstutställningarna och så vidare i dystra raddor.
Många institutioner försökte att ha ”digital närvaro” genom att göra ersättningsaktiviteter på nätet. Det fungerar inte alls för mig. Man får små tavlor i telefonstorlek, eller opera som myrkrig på skärmen med dåligt ljud, eller teater där någon producent valt var på scenen och på vilken rollfigur jag ska titta på. Det skapar inte de där stora, viktiga konstupplevelsen där rummet är laddat av ens eget direktmöte med en målning (inte en bild av en målning), teater (och inte en film av en föreställning) och så vidare.
Tanken är lovvärd, inte tu tal om den saken. Men för mig blir det som att ersätta måltidsglädjen med näringsriktiga, men dock bara, vitaminpiller.
Ett par exempel
Jag blev besviken på Skara Skolscens slutproduktion Safe 2.0. Jag tillhör coronariskgrupp så jag såg den livestreamad på premiären. Det var mycket som var bra i den här föreställningen, men ändå ville det inte riktigt funka som föreställning. Jag kan så här efteråt inte undgå (efter)tanken att det skulle ha blivit en helt annan upplevelse och därmed omdöme om jag varit där och sett föreställningen live i teaterlokalen.
Skövde konstmuseum har gjort en ambitiös film om sina konstinköp 2020. Kul teknik, med zoomningar och klickbara faktaringar. Intressant att se vad dom köpt in och inte köpt in. Men som konstupplevelse? Nä, det blir nåt helt annat.
Med det sagt känner jag att jag vill lyfta fram några av de riktiga konstupplevelser jag haft.
2020 års bästa OPERAupplevelse
La Bohéme, Göteborgsoperan.

Både Wermland Opera, Göteborgsoperans Skövdescen och Göteborgsoperan mina hemmascener var stängda huvuddelen av året. De har haft lovvärda aktiviteter på nätet. Men det ger mig aldrig gåshud.
Men La Bohéme på Göteborgsoperan fick jag uppleva live. Kerstin Avemo är lätt den mest övertygande Mimi jag hört och sett. Hennes sång och agerande i slutscenen var helt knäckande. Den var magisk, och hela föreställningen en storartad musikupplevelse att bära med sig.
2020 års bästa upplevelse av KLASSISK MUSIK
Lidköping Music Festival 2020

Lidköpings Music Festival är outstanding. Mitt i coronan bjöd man på en tredagars festival med 12 konserter av högsta karat. Samtliga med fri entré! Vi fick möta musiker i toppklass som Martin Fogel, gitarr, Colin Stone, piano, Mayumi Lida, piano, Regina Fredriksson, sopran, Ann Elkjär, flöjt, Märta Eriksson, viola, Annie Svedlund, violin, Johan Stern, Cello. Gammal och ny musik av de bästa.
2020 blev ännu en extraordinär musikalisk fest.
Det här projektet görs inte av någon institution. På finalkonserten tackades urkrafterna bakom det här fantomprojektet, Ann-Louise Friberg och Martin Fogel med varma, långa och välförtjänta applåder för sina omistliga och tillsynes outtröttliga insatser.
2020 års bästa POPULÄRMUSIKupplevelse
Lise&Gertrud, Lidköpings Folkets Hus.

Jag har sett Lise&Gertrud flera gången. De är inte bara bra, utan suveräna. De har allt; främst en enorm musikalitet, men lägg till det utstrålning, humor, publikkontakt och så mycket annat.

2020 års bästa KONSTupplevelse enligt boborg.se
Lars-Erik Ström, Lidköpings Konsthall.
”Vilket måleri! Det var lätt det bästa jag såg under hela mitt besök på museet”, sa målaren Hans Andersson efter ett besök på den lilla Lars-Erik Ström utställningen på Skövde konstmuseum 2019. Vad ska då sägas om den fantastiska stora presentationen på Lidköpings konsthall en så insiktsfull utställning av hallens Amanda Österberg och Kerstin Strandberg!? Lars-Erik Ström är en av de verkligt betydande konstnärerna som verkat i våra trakter det såg man direkt. Utställningen var ett fyrverkeri av målarglädje. Lars-Erik Ströms målningar visar upp den speciella inneboende kraft som bara just det riktigt bra måleriet har. Det är något alldeles extra med den konst Lars-Erik Ström skapade och här fick vi möta den i en fullödig presentation.

2020 års bästa BOKupplevelse
Jag ser allt du gör av Annika Norlin.
Hon är mest känd som en av våra bästa sångerskor och låtskrivare i Hallo Saferide och Säkert. Så 2020 kom en uppseendeväckande bokdebut, som är bättre än bra. Det är noveller av helt eget slag. Hon har en speciell berättarteknik och en klockren tonträff i språket. En suverän novell handlar om psykologen som sin affärsidé väljer att alltid bekräfta det patienten vill bli bekräftad för. En fantastisk metafor för det desperata tiggandet efter likes på Facebook och Instagram. Jag ser allt du gör är en bok med ett tilltal som får en att spetsa alla sinnen.

2020 års GLADASTE ÖVERRASKNING
En afton med Luftslottet – Jonas Liveröd.
Jonas Liveröds enkvällstotalkonstverk genomfördes i hans hus och på hans tomt i Ågårdskvarn en oförglömlig augustikväll.
Jag vet få, om någon, konstnär eller annan som kan drömma fram och genomföra ett sådant kulturspäckat kulturprogram i det förunderligas tecken. Här fanns allt, konst förstås, musik, film, kvalificerad föreläsning, stipendieutdelning, och konstnärspresentation. Fantastisk mat fick vi också. Jonas Liveröd kan genomföra sånt som inte våra välbemannade institutioner och kulturavdelningar klarar. Hans hemkommun Götene har till exempel dragit in sitt lilla kulturstipendium och har inget! Jonas Liveröd har inrättat och finansierar ett själv.
Hatten av för den kreativa och handlingskraftiga enmanskulturinstutionen Jonas Liveröd.
BO BORG
Lise&Gertrud Folkets Hus, Lidköping
Lars-Erik Ström – vernissage & boksläpp i Lidköpings konsthall
Jag ser allt du gör – Annika Norlin
Jonas Liveröd – En afton med Luftslottet